Gående maratonlöpare.
© iStock

9 skäl att gå ett maraton

Det finns inget pinsamt med att GÅ ett maraton. Det är lika hälsosamt och så slipper man skador och lång återhämtning.

14 september 2016 av Therese Zillmier

Därför ska du gå ett maraton

Drömmer du om att springa ett maraton men tvivlar på om dina knän pallar för det, eller om formen är bra nog? Fundera på att gå sträckan. Du måste träna intensivt och ha rätt utrustning, men att gå ett maraton skonar din kropp och är minst lika hälsosamt som att springa samma sträcka.


1. Du ökar din fettförbränning

Om du går 4,6 km/h förbränner du cirka 0,7 kalorier per kilo och kilometer. Om du väger 65 kilo förbränner du alltså: 1 920 kalorier

2. Du kan vårda dina vänner

Gångträning är en strålande möjlighet att motionera samtidigt som du kan prata igenom världssituationen med din träningskompis, väninna eller granne.

3. Du får ett konkret mål

En anmälan till ett maraton kan göra att du får bättre träningsdisciplin. Lägg in din träning i kalendern tillsammans med andra sysslor och fasta avtal i vardagen.

4. Du får komma ut och resa

Kanske drömmer du om att (åter)uppleva Berlin, Honolulu eller London. Genom att anmäla dig till ett gåmaraton är du ett steg närmare att få drömmen att bli sann.

5. Du ger dig själv en boost

Det är inte alla som har den fysik som krävs för att genomföra ett traditionellt maratonlopp. Men de flesta kan träna upp sig till att klara det om de går sträckan.

6. Du känner dig som en världsmästare!

Känslan när du kommer över mållinjen är inte mindre fantastisk efter att ha gått ett maraton. Kanske är den till och med bättre eftersom du inte haft kramper, smärtor eller håll de sista kilometerna.

7. Du kan stödja välgörenheter

Många maraton i världen stödjer välgörenheter. I vissa lopp, som London Marathon Walk, kan du till och med själv välja vilken organisation du vill stödja.

8. Du behöver inte vila upp dig efteråt

Du blir nog öm dagen efter ett gåmaraton, men om du hade sprungit sträckan skulle det utan tvekan ha kostat dig betydligt mer. Det kan ta kroppen flera veckor, till och med månader, att återhämta sig efter ett maratonlopp, men kroppen är i stort set fit for fight redan ett par dagar efter ett gåmaraton.

9. Du kan njuta av upplevelsen

Gång är på alla sätt mer mindfulness som motion än löpning, eftersom du inte bara är närvarande i kroppen utan även i omgivningarna. Därmed bidrar gång till att byta stressen mot en känsla av välmående.

Kanske är du intresserad av