3 hälsovinster: Så bra mår du av att gå

Stenhårda träningspass och intervaller är inte enda sättet att få en god grundform och en sundare kropp. Ett par snabba promenader i veckan kan göra samma sak.

17 juli 2013 av I FORM

1. Du får ett friskt hjärta

Ditt hjärta är nog det som applåderar allra mest när du börjar gå regelbundet. Dina ansträngningar stimulerar kretsloppet och musklerna, så både blodtrycket och kolesterolvärdet sjunker och ditt hjärta blir så starkt att det kan hålla fruktade hjärt-kärlsjukdomar borta.

Över 20 procent av alla blodproppar i hjärtat beror på för lite motion, så det betalar av sig att ge järnet på gångbanan och i skogen.

2. Du får en tonad kropp

Du kommer känna en tydlig skillnad och du kan även se den. Promenaderna förändrar din kropp eftersom de samtidigt som de bygger upp muskler, bränner bort fettet på mage, lår och rumpa. Du får fasta lår, ben och rumpa som ser spänstigare ut.

Vill du jobba igenom hela kroppen är det en bra idé att komplettera med styrketräning för armar, övre rygg och axlar. Du kan också ta ett par gångstavar i händerna – de gör samma sak.

3. Du håller hjärnan alert

Om du går mycket, förhindrar du att hjärnan skrumpnar – något som annars sker automatiskt med åren. Men med 10 km i veckan har forskningen visat att ditt minne blir bättre och du får en mer alert ålderdom.

Kanske är du intresserad av