Spinningpass
© iStock

4 tips för att undvika ont i rumpan vid spinning

Har du också svårt att gå normalt efter ett effektivt spinningpass? Här får du 4 tips som hjälper dig att undvika ont i rumpan när du tränar spinning.

12 oktober 2017 av Maria Albøg Jespersen

Hur kan jag undvika obehag efter spinningpasset? 

Jag känner mig ofta öm när jag har suttit länge på cykeln. Finns det något jag kan göra för att slippa det?

Ditt underliv är den del av kroppen som är mest utsatt under ett spinning­pass när baken pressas hårt mot sadeln och sittställningen stryper blodtillförseln till det känsliga området. Ömhet i underlivet efter spinningen kan dock ha flera olika orsaker.

Om det var länge sedan du tränade är det inte ovanligt att känna lite ömhet. För de allra flesta handlar det dock bara om övergående smärtor som avtar snabbt – särskilt om du tar tag i det innan ömheten utvecklas till riktiga skavsår. Du kan bland annat klä dig bättre och kolla hur din spinningcykel är inställd.

Har du inte provat spinning ännu? Läs då mer här om hur du kommer igång med att träna spinning.

Fyra tips för att slippa smärta mellan benen

1. Använd cykelbyxor

Investera i ett par riktigt bra cykelbyxor med rätt passform och ordentlig vaddering. Utöver stöd för rumpan tar de också bort fukt.

2. Skippa trosorna

Trosor är förbjudet vid spinning. När underbyxorna blir fuktiga kan de vecka sig och börja skava i underlivet.

3. Justera din sadel

Sadeln ska inte sitta så högt att du rör dig mer än nödvändigt. Knäet på det sträckta benet ska vara lätt böjt när du sitter på cykeln.

4. Smörj in dig

Smörj in dig med en fet kräm efter träningen. Det under­håller och återfuktar huden, och påskyndar läkningen om du fått skavsår.

Kanske är du intresserad av