Gör du knäböjningar och utfall, är det perfekt benträning, nästan oavsett hur dina ben ser ut.

Få snygga ben: Så ska du träna

Ben: Följ det här programmet med grundövningar och komplettera med den målinriktade övning som passar din "ömma punkt".

Följer du detta program under åtta veckor är du på god väg att både se och märka en markant skillnad.

Grundövningarna tränar tillsammans dina ben- och sätesmuskler och stärker hela din underkropp. Till det kan du lägga en tredje övning som är målinriktad på just ditt problem.

1) Ben: Grundövningar

2) Målinriktade övningar ben

Har du flera problemområden, plockar du bara fler extraövningar.
Ridbyxlår?

Kraftiga innerlår?

Slappa lår?

Kraftiga vader?


Hur många repetitioner?

Alla förutom de med stora muskulösa lår ska göra 3 set med 15 repetitioner av varje övning om det inte står annat. Det ska vara kämpigt att utföra de sista övningarna i varje set!

Blir det för lätt, så välj en svårare övning eller lägg på vikt, till exempel en handvikt eller en viktstång på nacken i de stående övningarna.

Har du stora muskulösa lår ska du som nybörjare göra 2 set med 20 repetitioner.

Är du van att styrketräna, så gör 4 set à 4 repetitioner av varje övning.

3) Träningsprogram

Följer du planen kommer växeleffekten att öka din fettförbränning.

  • Dag 1: Konditionsträning 30 min
  • Dag 2: Styrkeövningar
  • Dag 3: Konditionsträning
  • Dag 4: Vilodag
  • Dag 5: Styrkeövningar och konditionsträning
  • Dag 6: Vilodag
  • Dag 7: Styrkeövningar

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

Vilken distans drömmer du om att springa i år?


I FORM tipsar