Kvinna styrketränar.
© iStock

De vanligaste träningsmisstagen kvinnor gör

Kanske är det därför som resultaten uteblir.

15 januari 2017 av Anna Sjøstrøm

Upplever du också att du gör allt du kan när det gäller träning och kost, men ändå får du inga resultat? Kanske gör du de här klassiska träningsmisstagen liksom många andra kvinnor. 

1. Äter för lite

Det är mycket möjligt att det är ett effektivt sätt att gå ner i vikt, men det är inte alls sunt att hålla sitt kaloriintag på ett minimum. Då försvårar du nämligen för dig själv att träna ordentligt och effektivt.

2. Tror att du ska få stora muskler

Det är alldeles för många kvinnor som håller sig borta från styrketräning för att de tror att de ska få stora och maskulina muskler. Det stämmer inte alls. Det ska till enorma mängder styrketräning för att en kvinna ska se maskulin och biffig ut.

3. Tror att det bara finns en väg för att nå målet

Vi kvinnor har en tendens att göra en plan och sedan följa den stenhårt. Det är förstås bra – så länge den fungerar. Men när den inte gör det, behöver vi vara lite mer flexibla i våra träningsmetoder. För det kan ju faktiskt vara så att simning en gång i veckan kan göra dig till en bättre löpare? 

4. Vikten får för stor betydelse

Det kan förstås vara en bra idé att väga sig om man vill gå ner i vikt. Men med det sagt är det inte bra om vikten blir avgörande för hur nöjd du är med din insats. Vikten kan ju inte berätta hur mycket du har ökat din muskelmassa, om dina jeans sitter bättre eller om du generellt mår bättre.

Kanske är du intresserad av