CrossFit - träna hela kroppen på ett pass

CrossFit är lika effektivt som det är utmanande, oavsett din nivå. Du tränar hela kroppen under ett enda träningspass och kombinerar styrka och uthållighet.

22 januari 2015 av Claus Cancel

CrossFit - träna hela kroppen under ett pass


Därför ska du välja CrossFit

CrossFit blandar traditionell styrketräning med löpning, hopp, rodd, kettlebell, hopprep och liknande så du även får bra kardioträning. Oftast består ett träningspass av teknikträning och sedan en högintensiv workout i 15-25 minuter, där man skiftar mellan övningarna.

Tempot och pulsen är hög rakt igenom och den stora fördelen jämfört med till exempel löpning och cykling, är att du tränar hela kroppen och kombinerar styrka och uthållighet. Det får kilona att rasa, tonar dina muskler och bygger om din kropp, beroende på vad ditt mål är. Dessutom är CrossFit roligt och motiverande, eftersom det sker något nytt på varje träning.

Så ska du träna

Du kan mycket väl träna CrossFit hemma i vardagsrummet och följa ett träningsprogram, men du pressar dig själv mer – och det blir mycket roligare – om du tränar tillsammans med andra.

Det finns en god gemenskap i CrossFit-kulturen och man blir väl mottagen. Börja med att träna två till tre gånger i veckan, kanske kompletterat med en löprunda en gång i veckan. CrossFit är mycket effektiv träning och du tränar cirka en timme åt gången.

PROGRAM: Du hittar alla våra CrossFit-program här


Allt detta kan du uppnå

På en månad

  • Du kan gå ner ungefär ett halvt kilo i veckan om du justerar kosten, när du tränar CrossFit. Dessutom kommer du garanterat kunna se en skillnad på din kropp redan efter en månad, då du kommer att ha gått ner i fettprocent och byggt upp muskelmassa.


På tre månader

  • Träna tre gånger i veckan och skriv in det i din kalender så du alltid gör det – precis som du även hämtar barn på dagis och handlar mat. Då kommer du märka att din kropp byggt upp muskler och viktnedgången kommer även att vara synlig för andra.


På ett år

  • Oavsett om du har tränat inför bikinisäsongen, för att gå ner i vikt, för att bli starkare eller för att bli sundare, kommer du ha nått ditt mål efter ett år.
  • Det är inte svårt att fortsätta med CrossFit, för det är en superflexibel träningsform och man kan alltid klämma in en workout.
  • Det finns en massa smarta appar med inspiration för både soliga och regniga dagar och för träning med eller utan utrustning.
  • När du tränar CrossFit regelbundet kan du även njuta av ett glas vin och goda middagar med smaskiga desserter och så vidare, utan att behöva tänka på vikten.

Kanske är du intresserad av