Så gör du Tire flips

Tire flips tränar hela kroppen. Det är viktigt att du använder rätt teknik när du lyfter så du inte skadar ryggen.

8 januari 2015 av Karen Lyager Horve och Jesper Kristensen

Gör så här

  • Övningen går i kort­het ut på att lyfta upp ett liggande traktordäck på högkant och välta omkull det. Det är viktigt för ryggen att du använder rätt teknik för att lyfta, genom att i huvudsak använda benmusklerna.
  • Kontrollera först att underlaget är halkfritt.
  • Fatta tag under däcket med så brett mellan händerna att du kan arbeta fritt mellan dem med låren. Pressa axel- och bröstpartiet mot slitbanan. Håll ryggen helt rak. Lås överkroppen till däcket i den här ställningen.
  • Sätt ena foten i marken framme vid däcket och den andra ett steg tillbaka. Fördela vikten jämt på båda fötterna och skjut dig nu framåt så att du trycker upp däcket med höften.
  • När däcket släpper från höften lyfter du det ena knäet och trycker det mot däcket för att få upp det helt på högkant.
  • Flytta händerna till ett överhandsgrepp, knuffa till och släpp taget när däcket välter. Backa så att du inte får däcket på fötterna.
  • Förenkla övningen Välj ett däck som inte är så tungt.

  • Om du saknar traktordäck Använd en sängbotten som ändå ska till tippen.

  • Tränar Hela kroppen.

Kanske är du intresserad av