Kvinnofötter på väg upp för trappa
© iStock

10 genvägar till mer träning

Har du svårt att nå dina träningsmål? Här är 10 superenkla genvägar till att få in mer träning i vardagen.

23 april 2018 av I Form

Du kan förbränna massor av extra kalorier om klämmer inte lite extra träning i vardagen. Här får du 10 superenkla tips på hur du gör. 

Träna på jobbet
Inför en gemensam träningsrutin på jobbet, till exempel före lunch eller på eftermiddagen. Du och dina kollegor kan ligga i plankan eller göra övningar för ben och rumpa.

Ha aktiva träffar
Låt något annat än mat vara fokus när du ska umgås med en väninna. Ni kan gå på spa, testa ett nytt träningspass eller gå en långpromenad så att ni kan få en riktigt lång pratstund.

Dela upp din träning
Har du svårt att orka med ett långt träningspass kan du dela upp din träning i många små delar fördelade över dagen. Koncentrera dig på en muskelgrupp varje gång du har fem minuter över, så att du tröttar ut den enskilda muskelgruppen så mycket som möjligt. Det gör du genom att göra flera set av samma övning.

Hitta inspiration till övningar här.

40 extra steg per våning får du gå när du tar trappan istället för hissen.

Spring en (liten) tur
Åh nej, tänker du kanske. Men löpning är faktiskt en av de mest effektiva träningsformerna, och den goda nyheten är att du inte behöver springa särskilt långt för att få hälsoeffekten. Börja med ett mål på två till fyra kilometer och börja eventuellt med att jogga lugnt eller gå. 

Skaffa en träningskompis
Med en kompis som väntar på dig är det inte bara större chans att du kommer iväg till träningen, ni kan också pressa varandra så att ni får bättre effekt av träningen.

50 kcal extra per timme...
... förbränner du genom att stå upp och jobba istället för att sitta.

Bär dina varor
Om du inte ska storhandla är det bättre att du bär dina varor i en kundkorg än att du kör runt med en kundvagn eller en korg på hjul. Det är gratis träning för dina armmuskler.

Bestäm dig för att alltid gå när du talar i telefon.

Piiiiift … 
... Utnyttja väntetiden när tevattnet kokar eller medan skrivaren jobbar. Du hinner utan vidare med tio armhävningar eller stå ett par minuter i plankan. Kom ihåg att allt räknas!

Nå ditt mål 2018!

Kanske är du intresserad av ...

Vilken distans drömmer du om att springa i år?


I FORM tipsar