Bli en ännu bättre löpare med dessa övningar

Vil du være en endnVill du bli en ännu bättre löpare? Då ska du träna mer än bara löpning. Gör dessa styrkeövningar och se stora fördelar på löprundan.

2 februari 2017

Med I FORM får du de bästa tipsen och goda råden för din löpning, oavsett om du är nybörjare eller rutinerad löpare. Få tidningen OCH ett superskönt träningsset till ett MYCKET rabatterat pris här.


Det är väldigt bra att träna mer än bara löpning när du löper.

Det finns faktiskt flera övningar som kan ha riktigt god inverkan på din löpning. Både på din löpekonomi, din explosivitet och på din motståndskraft mot skador. 

Den inre styrkan 

Hur stark du är i ditt höftparti kan ha stor betydelse för din löpning. Det är nämligen där som många av de viktiga stabiliserande musklerna sitter.

Därför är det en riktigt bra idé att träna musklerna i mage och rygg, samt i höft och rumpa.

Om du lyckas lägga in ett par styrkeövningar 2–3 gånger i veckan – antingen de dagar som du inte löper eller efter löprundan – kommer du att märka riktigt goda resultat ute på rundan. 


Och så ska vi planka!

En riktigt bra övning som verkligen stärker core-muskulaturen är plankan. Den finns numera i en mängd olika utföranden, men vi håller fast vid ett par av de klassiska varianterna – och de funkar.

1. Den klassiska plankan. Otroligt enkel och otroligt bra!


2.Vi får inte heller glömma sidoplankan, som är otroligt bra för stabiliteten eftersom den tränar både de raka och de sneda magmusklerna, samt höftmuskulaturen. Du kan till exempel prova en variant här med knälyft, för att ytterligare utmana din balans och stabilitet.


Vi älskar att squatta

Det är ingen hemlighet att squats är en riktigt effektiv övning. Vill du ha fast rumpa och fasta lår och stärka mage och rygg kan du inte skippa dem. Då är det squats som gäller. En superövning som gör dig stark och smidig på samma gång.


Mer styrka i benen

Vi fortsätter med träning för benen – och det gör vi med walking lunges. Precis som squats, tränar lunges både lår och rumpa, och bidrar till att ge dig såväl styrka som stabilitet och explosivitet.


Glöm inte överkroppen

Nu har vi tränat mage, ben och bål. Då saknar vi bara överkroppen. Där är armhävningar – eller push-ups som de också kallas – en riktigt bra övning. Övningen kan dock vara tuff, så om du har svårt för att göra en armhävning kan du välja att stå på knäna i stället för tåspetsarna.


Ännu mera löpning och träning med I FORM

Med I FORM får du massvis av bra innehåll för din löpning. Löpprogram, kostråd och tips för hur du optimerar både din form och din kost, och får mesta möjliga ut av din träning.

Just nu kan du få allt det fantastiska innehållet i tidningen + ett snyggt träningsset från Kari Traa för bara 149:- Du sparar 1162:60! 

Läs mer om supererbjudandet här.

Kanske är du intresserad av