© iStock

10 goda skäl för att äta olivolja varje dag – de flesta känner bara till 3

Två fantastiska ämnen i olivolja håller dig frisk och stark på en rad olika sätt – tillsammans med det sunda fettet. 2–4 msk om dagen är lagom.

15 mars 2017 av Karen Lyager Horve

Att olivolja är bra för bland annat kolesterolvärdet för att det innehåller sunt, enkelomättat fett vet de flesta. Men visste du också att den gyllene oljan innehåller de fantastiska ämnena oleocanthal och oleacein, som skyddar dig mot en rad olika sjukdomar? 

Oleocanthal motverkar speciellt inflammation, det vill säga förebygger och dämpar kroniska inflammationstillstånd, som t ex kan leda till reumatism, cancer och Alzheimers. 

Oleaceins främsta förmåga är att fungera som en mycket kraftfull antioxidant, som skyddar kroppens celler mot fria radikaler. Bland annat sägs oleacein minska risken för åderförkalkning och blodproppar.

Du kan känna på olivoljans smak hur mycket olecanthal det är i. Smaken är lite bitter och skarp bak i gommen, om det är massor av olecanthal i. Känns det som att du måste hosta är det ett gott tecken.

1. SKYDDAR MOT BLODPROPPAR

Dels är antioxidanter som oleacin starkt bidragande till att åderförkalkningen i dina blodkärl inte blir till inflammationer och bildar blodproppar. Dels gör oljan insidan av blodkärlen sund och smidig och sänker blodtrycket, så att blodet lättare strömmar igenom. Effekten på blodtrycket beror på en kombination av olivolja och grönsaker med mycket nitrat, som t ex spenat. Slutligen förbättrar olivolja ditt sunda HDL-kolesterolvärde genom att ta bort åderförkalkning från blodkärlen. 

Läs mer om olivolja och medelhavskost här.


2. MINSKAR RISKEN FÖR HJÄRNBLÖDNING

Flera stora studier har visat att människor som äter rikligt med olivolja har väsentligt lägre risk att drabbas av hjärnblödning. I en fransk studie hade olivoljeätare 41 procent lägre risk att få hjärnblödning, och i ett spanskt försök minskade risken med hela 24 procent för varje 25 g olivolja som försöksdeltagarna åt per dag. 

3. GER FLOW I MATSMÄLTNINGEN

Förr i tiden användes ricinolja som ett mirakelmedel vid förstoppning. Nya undersökningar tyder dock på att olivolja också kan underlätta när man är trög i magen, men på ett mildare sätt. Den gör nämligen insidan av tarmarna smidigare, så att avfallsprodukter lättare kan passera och dessutom blir det som ska ut mjukare i konsistensen. 

4. SKYDDAR MOT DIABETES

Fettsyrorna i olivolja påverkar kroppens omsättning av socker, så din kropps celler blir mer insulinkänsliga och risken för diabetes minskar. Om du äter snabba kolhydrater som t ex pasta eller vitt bröd och doppar det i olivolja, kommer fettet se till att ditt blodsocker inte skenar och håller på det sättet ditt blodsocker stabilt.

Missa inte näringsexperten Martin Kreutzers föredrag om kost och inflammation på I FORMs Energy Camp på Kreta med start den 22 april. Se programmet här.

5. GER HORMONBALANS

Har du svårt att bli gravid? Har du det jobbigt med PMS eller vallningar? Då kan kanske olivolja hjälpa. Kroppens körtlar är beroende av essentiella fettämnen för att producera rätt mängder av olika hormoner, bl a det kvinnliga könshormonet östrogen. 

6. HÅLLER MAGEN SLANK

Räknar man kalorier är olivoljan med sina 884 kcal per 100 g rena kaloribomben. Men flera studier har slagit fast att människor som äter mycket olivolja inte lägger på sig av det, utan snarare har en tendens att gå ner i vikt. Speciellt på magen. Bland annat går man ner mer i vikt av att äta en kost med olivolja än en fettsnål kost. Kanske för att olivoljan hjälper till med att stabilisera blodsockret och aptithormonerna, så man inte blir vrålhungrig.

7. SKYDDAR MOT BRÖSTCANCER

Enkelomättat fett skyddar mer mot bröstcancer än andra former av fett. Faktiskt hela 62 procent mer, enligt en spansk studie. Oleocanthal har också en viss effekt. Försök tyder på att detta ämne hindrar spridningen av cancerceller vid aggressiv hudcancer.

8. LINDRAR REUMATISM

Olivolja tillsammans med fiskolja – t ex sardiner i olja eller lax tillsammans med en sallad med olivolja – minskar ledsmärtorna vid reumatism och ökar styrkan i händerna. Oleocanthal verkar nästan som det antiinflammatoriska och smärtstillande medlet Ibuprofen. Reumatism är nämligen inflammation i lederna.

9. GÖR GRÖNSAKER SUNDARE

Hur får man ut mesta möjliga av kraftfulla antioxidanter i t ex tomater, aubergine och pumpakärnor? Genom att steka eller marinera dem i olivolja, visar spansk forskning. Några av fenolerna i olivoljan vandrar nämligen över i grönsakerna och ökar deras antioxidantvärde.

10. SKYDDAR MOT ALZHEIMERS

Möjligtvis kan oleocanthal ta bort så kallat beta-amyloid-plack från hjärnan. Det är proteiner som klumpat ihop sig, som förstör hjärncellerna och sägs vara en viktig orsak till flera demenssjukdomar.

I de flesta undersökningar som bekräftar olivoljans förträffligheter, äter försökspersonerna mellan 2 och 4 msk olivolja om dagen. Den mängden är inte svårt att komma upp i om man använder olivolja i matlagning.

Blir du sugen på olivolja? Skynda dig då att boka en av de sista platserna på I FORMs Energy Camp på Kreta med start den 22 april. Vår resort har en egen olivlund och gör själva den olivolja vi kommer att äta. Läs mer om resan här.

Kanske är du intresserad av