FAQ – hjälp för I FORMs hemsida
FAQ

Förtvivla inte - hjälpen är här!

FAQ – hjälp för I FORMs hemsida

Kan du inte logga in på iform.se? Har du problem med att lägga upp rundor på mät din runda? Eller har du något annat problem med att använda iform.se? Här får du svar på dina frågor om vår hemsida.

9 november 2017

Här får du svar på de vanligaste frågorna om hur man använder I FORMs webbplats. Hittar du inget svar på just din fråga här, så kontakta vår kundservice, så kommer de att hjälpa dig.

Kundservice hjälper dig också med frågor angående din prenumeration på tidningen.


Frågor om I FORMs mät din runda

1. Hur ritar jag in en runda?
2. Hur hittar jag kartor med rundor?
3. Kan jag få min runda att automatiskt följa stigar och vägar?
4. Hur raderar jag en markering?
5. Kan jag flytta en markering på min runda?
6. Kan jag spara min runda?
7. Hur hittar jag mina sparade rundor?
8. Finns mina gamla rundor kvar?
9. Kan jag ändra en runda som jag har sparat?
10. Kan andra se mina rundor?
11. Hur delar jag mina rundor?


Frågor om profil och skapande av användare

1. Vad får jag ut av att skapa en profil på I FORMs webbplats?
2. Hur skapar jag en profil på I FORMs webbplats?
3. Min e-postadress är ogiltig
4. Hur hittar jag mitt prenumerationsnummer?
5. Jag har en användarprofil – hur loggar jag in?
6. Jag har glömt mitt lösenord
7. Jag måste logga in hela tiden
8. Hur ändrar jag min e-postadress?
9. Hur ändrar jag mitt lösenord?


Frågor om I FORMs nyhetsbrev

1. Hur anmäler jag mig till I FORMs nyhetsbrev?
2. Hur avanmäler jag mig till I FORMs nyhetsbrev?
3. Hur ofta kommer I FORMs nyhetsbrev?
4. Hur gör jag om jag har ändrat min e-postadress?


Frågor om I FORMs kostdagbok

1. Hur registrerar jag mig som användare av I FORMs kostdagbok?
2. Hur lägger jag till en måltid i kostdagboken?
3. Hur kopierar jag en måltid?
4. Hur uppdaterar jag en måltid?
5. Här lägger jag in träning?





Frågor om I FORMs mät din runda


I januari 2016 gick vi över till en ny mobilanpassad webbplats. I samband med det ändrade vi också Mät din runda till en mobilanpassad variant. Det innebär att en del funktioner har förbättrats – och att andra har försvunnit. Här får du svar på de vanligaste frågorna om nya Mät din runda.



1. Hur ritar jag in en runda?

När du befinner dig på kartan (klicka på "Beräkna din rutt" på Mät din rundas startsida), så börja med att söka den plats där din runda startar (använd "Sök adress"-knappen eller dra/zooma på kartan). Når du klickar första gången på kartan, så markerar du din första punkt på rundan – sedan är du i gång.

Rundan uppdateras löpande för varje punkt du markerar – dvs. räknar kilometer, antal förbrända kalorier och genererar höjdprofil. Det innebär att du inte behöver "avsluta" rundan för att kunna se rundans längd m.m.

När du är klar kan du spara rundan.



2. Hur hittar jag kartor med rundor?

Nya Mät din runda är optimerad för att användas i mobilen, där den gamla kartupplösningen dessvärre inte kan användas. Därför har vi varit tvungna att ta bort den gamla kartlösningen.

Vi använder Google's kartlösning. Här finns de flesta stora stigar inritade – men tyvärr inte alla. Alternativt kan du aktivera "Hybrid", som visar satellitfoto med både vägar och stigar. Här kommer de flesta stigar att vara synliga, även om de inte ritats in av Google.



3. Kan jag få min runda att automatiskt följa stigar och vägar?

Ja. En nyhet är att vår Mät din runda anpassar rundorna till stigar och vägar. Detta görs genom att man kryssar i rutan "Anpassa rundan till stigar och vägar" under själva kartan.

Om du använder mobilen, så klicka på "Planera runda" längst ned till vänster. Här kan du välja om du vill rita en löp, promenad- eller cykelrunda, ange din vikt – och klicka på "Anpassa rundan till stigar och vägar". Klicka på "Planera runda" igen för att gå tillbaka till kartan.

När du har aktiverat "Anpassa rundan till stigar och vägar", kommer din runda automatiskt att lägga sig på de stigar och vägar som finns mellan den senaste och den föregående punkten på rundan. Det är den kortaste sträckan som väljs.

Som utgångspunkt är funktionen inaktiverad, så du måste själv aktivera den.



4. Hur raderar jag en markering?

Du raderar en punkt genom att klicka på den lilla skräpkorgen med texten "Släng punkt" – så raderas den senast markerade punkten på din runda. I mobilen hittar du skräpkorgen högst upp till vänster på kartan. I datorn hittar du den nere till vänster under kartan.

Du kan radera precis så många punkter som du vill – en i taget.



5. Kan jag flytta en markering på min runda?

Nej, du kan tyvärr inte flytta en existerande punkt i Mät din runda. Ska du ändra i din runda måste du gå baklänges och radera rundan punkt för punkt tills du kommer till den punkt som är felplacerad – och sedan rita in rundan på nytt därifrån.



6. Kan jag spara min runda?

Ja, du sparar din runda genom att klicka på "Spara runda" nere till höger under kartan. Det krävs en gratis profil på iform.se. Om du inte redan är inloggad blir du ombedd att logga in/skapa profil. När du är inloggad kan du spara din runda.

Observera att du inte kan fortsätta rita in en runda när du väl har sparat den. Du kan dock ändra namn och data på den.



7. Hur hittar jag mina sparade rundor?

Du hittar dina rundor genom att klicka på länken "Gå till mina vägar" under Mina rundor under själva kartan. Du måste vara inloggad på webbplatsen för att kunna se dina sparade rundor. Om du inte är inloggad så heter länken "Gå till login" – där leds du vidare till login-sidan och sedan till dina rundor.



8. Finns mina gamla rundor kvar?

Ja, alla rundor som skapades i gamla Mät din runda (dvs. innan 2016), har flyttats över till den nya versionen. Dock kan någon enstaka runda vara raderad.



9. Kan jag ändra en runda som jag har sparat?

Nej, har du väl sparat en runda kan du inte göra några ändringar i den. Då måste du rita en ny. Du kan rita så många rundor du vill.

Det går dock bra att ändra namn och data (t.ex. löptid) på rundan.



10. Kan andra se mina rundor?

Dina löprundor kan inte ses på I FORMs webbplats av någon annan än dig – dvs. ingen kan komma in på sidan med dina rundor.

Men Google indexerar alla löprundor, och de kan sökas på det namn du har gett dem eller det område de har skapats i. Men rundorna innehåller ingen information som knyter dem till dig, såsom ditt namn, ditt användarnamn, din adress eller din e-postadress.



11. Hur delar jag mina rundor?

11. Hur delar jag mina rundor? Än så länge måste du kopiera webbadressen till din runda (antingen i webbläsarens adressfält eller via den länk som står under din runda i "Dela din runda") – och skicka den via e-post eller lägga upp den på Facebook eller liknande.

En bättre delningsfunktion är på väg.




>Frågor om profil och skapande av användare


1. Vad får jag ut av att skapa en profil på I FORMs webbplats?

Som registrerad användare har du möjlighet att spara och plocka fram dina träningsrundor i vår Mät din runda

Det är gratis att skapa en profil på I FORM.



2. Hur skapar jag en profil på I FORMs webbplats?

Klicka på den lilla profilikonen (en torso-siluett) högst upp till höger i menyn, och klicka därefter på "Skapa profil"-knappen. Fyll i fälten och klicka på "Skapa profil"-knappen längst ned på sidan – sedan har du en profil.

Du kan också skapa en profil här.



3. Min e-postadress är ogiltig

Om systemet inte godtar din e-postadress, så har du kanske redan skapat en profil. Pröva att klicka på länken "Har du glömt ditt lösenord?", så kommer du att få ett e-postmeddelande med ytterligare information.

Om du inte får något e-postmeddelande så bör du undersöka om den e-post du mottagit fastnat i ditt spamfilter. Kontakta ev. din internetleverantör.

Du kan också ha skapat en profil med en annan e-postadress eller råkat trycka fel. I så fall behöver du skapa en ny användarprofil.



4. Hur hittar jag mitt prenumerationsnummer?

Du hittar ditt prenumerationsnummer vid den adressinformation som finns på det inbetalningskort du får med posten. Prenumerationsnumret är 10-siffrigt.

Har du inget prenumerationsnummer kan du skriva in din e-postadress och få ditt nummer skickat till dig här: Skicka mig mitt prenumerationsnummer.



5. Jag har en användarprofil – hur loggar jag in?

Om du har registrerat dig som användare på iform.se, så loggar du in genom att klicka på den lilla profilikonen högst upp till höger. Du kan också logga in här.



6. Jag har glömt mitt lösenord

Om du har glömt ditt lösenord kan du utnyttja vår service: "Har du glömt ditt lösenord?". Klicka på länken och du kommer att bli ombedd att skriva in din e-post.

Du får nu ett mail med en länk för att ändra ditt lösenord. Skriv ett nytt lösenord där det står "lösenord" och "bekräfta lösenord" och klicka på "spara".

Om du inte mottar något e-postmeddelande bör du undersöka om din e-post hamnat i ditt spamfilter. Kontakta ev. din internetleverantör.



7. Jag måste logga in hela tiden

Om du är tvungen att logga in varje gång du vill läsa en artikel, ska du ställa in din webbläsare så att den tillåter "cookies" (kolla din webbläsares inställningar – oftast finns det en punkt som handlar om säkerhet eller privata inställningar, där du kan aktivera eller avaktivera cookies – eller enbart tillåta cookies från iform.se).

En cookie är en liten textfil som lagras i din webbläsare (t.ex. Internet Explorer, Firefox, Safari, Chrome, Opera eller liknande), och som registrerar dig som unik användare. På iform.se använder vi cookies för att kontrollera om du är inloggad eller inte.

Vissa företag använder en "proxy-server", som sorterar bort cookies. I så fall bör du kontakta den som är ansvarig för din dators internetuppkoppling



8. Hur ändrar jag min e-postadress?

Du kan ändra din e-postadress på "Min profil". Du hittar sidan genom att först logga in (via den lilla profilikonen högst upp på sidan), och därefter klicka på Redigera profil.



9. Hur ändrar jag mitt lösenord?

Du kan ändra ditt lösenord på "Min profil". Logga först in via profilikonen som du högst upp på alla sidor. Klicka därefter på ikonen igen – sedan kan du ändra ditt lösenord genom att klicka på Redigera profil.





Frågor om I FORMs nyhetsbrev


1. Hur anmäler jag mig till I FORMs nyhetsbrev?

Du kan anmäla dig till nyhetsbrevet här. Du kommer nu att få ett e-postmeddelande som hälsar dig välkommen – och I FORMs nyhetsbrev nästa gång det skickas ut.



2. Hur avanmäler jag mig till I FORMs nyhetsbrev?

Vill du avanmäla dig till nyhetsbrevet, så finns det en länk - "Avanmäl här" – längst ned på sidan med alla våra nyhetsbrev.



3. Hur ofta kommer I FORMs nyhetsbrev?

I FORMs nnyhetsbrev kommer cirka tre gånger i veckan.



4. Hur gör jag om jag har ändrat min e-postadress?

Om du inte längre har tillgång till din e-postadress behöver du anmäla dig till nyhetsbrevet igen med din nya e-postadress.





Frågor om I FORMs kostdagbok


Har du frågor om I FORMs kostdagbok som du inte kan hitta svar på här kan du kontakta kostdagboken här.



1. Hur registrerar jag mig som användare av I FORMs kostdagbok?

Du registrerar dig som användare på I FORMs kostdagbok här. Här kan du välja om du vill registrera en gratis provprofil, eller om du vill registrera dig för 1 månad, 3 månader eller 6 månader. Är du prenumerant på I FORM får du gratis tillgång till kostdagboken i 3 veckor.

När du har bestämt vilken lösning som är bäst för dig klickar du på den i översikten på höger sida av skärmen. Är du på din mobiltelefon hittar du översikten genom att scrolla längre ner på sidan.

Därefter ska du registrera dig med namn, e-postadress, adress och telefonnummer. Du ska också välja användarnamn och en kod. Till sist ska du acceptera villkoren och sedan är du registrerad som användare.

När du är registrerad ska du även knappa in din vikt, längd, din aktivitetsnivå, hur mycket du vill gå ner i vikt och under hur lång tid. Utifrån detta räknar kostdagboken ut hur många kalorier du ska äta per dag.



2. Hur lägger jag in en måltid i kostdagboken?

När du är på din profils startsida på kostdagboken ska du klicka på ikonen "Lägg till en ny måltid” när du vill lägga in en ny måltid.

Därefter ska du välja när på dagen du åt måltiden och vad du åt. När du har gjort det kan du se hur många kalorier måltiden bestod av, fördelningen av kolhydrater, protein, kostfibrer och fett i maten, m m.

Du kan också välja om du vill spara måltiden, så du lätt kan hitta den igen om du äter likadant en annan dag.



3. Hur kopierar jag en måltid?

Under "Skriv in måltid” kan du se de måltider som du har sparat. Om du vill kopiera en måltid ska du klicka på måltiden det gäller. När du gör det kan du se all information om den.

Därefter scrollar du ner och klickar på länken "Kopiera måltid”. När du har klickat på länken kommer det fram en kalender. Här kan du välja vilken dag du vill kopiera måltiden till.

När du har valt och klickat på rätt datum är måltiden kopierad.



4. Hur uppdaterar jag en måltid?

Om du t ex har kopierat en frukost, men inte har ätit exakt samma som första gången du åt frukosten, kan du enkelt ta bort och lägga till information.

Då ska du klicka på den måltid du gärna vill ändra. När du gör det kan du se all information om måltiden.

Därefter scrollar du ner och klickar på länken "Uppdatera måltid”. Här kan du ändra eller ta bort innehåll i måltiden.

När det är gjort ska du klicka på ikonen "Spara måltid” och så är måltiden uppdaterad.



5. Hur lägger jag in träning?

Under "Skriv in träning” kan du lägga in din träning om du t ex har sprungit en runda eller styrketränat.

Klicka på ikonen "Lägg till ny träning”. Därefter ska du välja vilken typ av sport du har ägnat dig åt. När du har valt träningstyp ska du skriva in din totala träningstid, datum och tidpunkt för träningen samt fördelningen mellan lätt och hård træning.

Du kan även lägga till pulsinformation och en kort beskrivning av själva träningen.

När du är klar klickar du på "spara” och sedan är träningen inlagd.





Kanske är du intresserad av