Jag serverar thaigrytan med grovt ris.

Superenkel thaigryta

5 juli 2010

em5 juli 2010/em

Det är varmt – jättevarmt! Jag har ganska svårt för värmen och tycker att det blir knepigt att komma iväg och träna och aptiten är också lite si så där…. Träningen försöker jag lösa genom att ge mig ut sent om kvällarna och maten får jag mer eller mindre tvinga i mig vissa dagar.

Häromdagen hade jag en kompis på middag och då passade jag på att laga lite kryddstark thaimat, eftersom det ska hjälpa till att svalka av, a href="http://iform.se/halsa/at-kryddor-och-klara-varmen"läs mer om det i den här artikeln./a

”Min” thaigryta är sund och superenkel att göra, prova gärna! Det här behöver ni:

ullisquash/li
lifärska champinjoner/li
liröd paprika/li
lipurjolök/li
likycklingfiléer/li
lithai-bas (finns färdig på burk)/li
liosaltade cashew-nötter/li/ul

Allt man behöver göra är att skära kycklingen i bitar och steka den, sedan häller man på grytbasen och lägger i de hackade grönsakerna och låter det puttra ihop sig i cirka 30 minuter. Cirka tio minuter innan det ska serveras lägger man i cashew-nötterna så att de fortfarande är lite knapriga.

a href="http://iform.se/om-i-form/mot-halsoexperten"strongHÄLSOEXPERT IDA REGITZE KRAG KOMMENTERAR /a/strong
Det här är en bra måltid, men var försiktig med den färdiga thai-basen, det finns många olika varianter och vissa kan vara väldigt rika på kalorier.

Det finns en hel del som hävdar att stark mat, framför allt sådan med chili, har en bakteriedödande effekt. Dessutom stimulerar capsaicin (det aktiva ämnet i chilifrukten) produktionen av magsaft och saliv. Ämnet hjälper också till att reglera din kroppstemperatur eftersom kroppen blir avkyld när vi äter starkt och börjar svettas.

Kanske är du intresserad av