Jag trodde att jag kanske skulle störas av bandet kring magen, men faktiskt inte alls.

Pulsklocka

31 maj 2010

31 maj 2010


Så där ja, nu har jag köpt en pulsklocka!

Kanske är det för att jag är lite prylgalen, men jag tycker redan att träningen har blivit roligare, och då förstår jag mig ännu inte på klockans alla funktioner.

Jag pulstränar för att få bättre kondition, jag vill ju kunna springa I FORM-loppet på 27 minuter… Men pulsträning är också bra om man vill gå ner i vikt, läs mer om det här.


I dagarna ska jag ta reda på min maxpuls, ännu så länge ser det ut ungefär så här:

  • Vila: cirka 75-80
  • Gång: cirka 100
  • Lugn löpning: cirka 150
  • Hård löpning: cirka 170


Min pulsklocka är en väldigt enkel modell, det är ju knappast någon elitidrott jag ägnar mig åt så jag tyckte att det räckte fint. En liknande modell som min får man om man köper två nummer av I FORM, kolla in erbjudandet här.


HÄLSOEXPERT IDA REGITZE KRAG KOMMENTERAR

Det är enkelt att räkna ut sina pulszoner, allt som krävs är att du vet vilken max- och vilopuls du har. Din vilopuls säger en del om din form, ju lägre den är desto bättre. Den genomsnittliga vilopulsen för kvinnor ligger runt 70-85. Den som motionerar mycket ligger på omkring 50-60 slag i minuten och om du är i riktigt bra form kan pulsen ligga på cirka 40-50.


Vilopulsen mäter du bäst när du just har vaknat på morgonen (dock inte om du har blivit hastigt väckt av väckarklockan). Maxpulsen kan du mäta genom att springa så snabbt du kan tills du inte orkar mer, gärna på ett underlag med lite stigning.


Pulszonerna räknar du ut med följande formel: (Maxpuls-vilopuls) x belastning i % + vilopuls.
Exempel: En person som har vilopuls på 65 och maxpuls på 185 ska springa intervaller på 60-70 % av max, det vill säga att pulsen ska ligga på mellan 137 och 149 slag per minut.

Formeln för den per personen ser således ut så här: (185 - 65) x 60/100 + 65 = 137 og (185 - 65) x 70/100 + 65 = 149.


Du kan också testa beräknaren här.

Kanske är du intresserad av

Texten fortsätter under annonsen

Texten fortsätter under annonsen

Texten fortsätter under annonsen