Jag har ritat upp en ny 5 km-runda!

Ny runda, tack!

6 juni 2010

7 juni 2010


Jag har ju verkligen fastnat för det här med löpning och är i full gång med att ladda inför I FORM-loppet senare i sommar.

Sannolikt har jag bättre kondition än någonsin i mitt liv men trots detta har jag de senaste gångerna jag sprungit min 5 km-runda känt att jag inte riktigt pallar med den. Tidsmässigt ligger jag fortfarande på runt 30 minuter, men egentligen betyder det nog att mitt grundtempo är högre än tidigare. Då sprang jag på samma tid som nu, med den skillnaden att jag inte stannade.

Jag stannar nu och i går när jag sprang kände jag verkligen efter varför jag stannade. Berodde det på att jag inte orkade? Nej. Berodde det på att jag hade ont någonstans? Nej. Berodde det på att jag inte hade ätit/druckit ordentligt? Nej. Berodde det på att jag hade tråkigt? JA!


Ett första steg jag tar är att jag byter ut min runda. Egentligen är det synd för jag gillar egentligen den jag har men jag är trött på den. Vår tjänst Mät din runda är ju perfekt för ändamålet och jag hoppas att nästa gang blir betydligt roligare, annars blir det svårt att komma iväg... Återkommer med en rapport.

HÄLSOEXPERT IDA REGITZE KRAG KOMMENTERAR

Att variera träningen är superviktigt, framför allt när du vill optimera formen. Men variation är också viktigt för att behålla motivationen. Att gång på gång springa samma runda är det nog inte så många som tycker är roligt. Ha hellre 5-10 olika rundor som bjuder på olika utmaningar och svårighetsgrader. På det sättet får man också en kick av att märka hur man har förbättrat sig när man springer en gammal runda snabbare.

Kanske är du intresserad av