Jag dricker nästan bisarra mängder vatten nu, känns det som.

Mer vatten!

16 juli 2010

16 juli 2010


Jag ska inte gnälla mer på värmen än att säga att jag tycker att det är väldigt jobbigt när det liksom står stilla ute.

Men som aldrig förr bälgar jag vatten – och det i mängder! Jag har alltid en 0,5 l-flaska med mig i väskan men nu har jag bytt ut den mot en som rymmer det dubbla.

För några dagar sedan slarvade jag med vattnet och blev yr och kände mig allmänt dålig till mods, ett av de första tecknen på vätskebrist. Här har vi samlat ett gäng artiklar som handlar om vätska – läs dem och gör som jag.

HÄLSOEXPERT IDA REGITZE KRAG KOMMENTERAR

Din prestationsförmåga försämras redan vid en vätskeförlust på så lite som två procent! Din kropp får också svårare att återhämta sig efter träningen, bland annat eftersom organen (som består av 85 % vatten) får jobba för hårt. Ämnesomsättningen är också mycket beroende av vatten för att kunna ta åt sig näringsämnen. Så drick ordentligt - efter träningen kan det vara bra att dricka något annat än vatten för att släcka törsten ordentligt. Om man är mycket uttorkad går det även ut över blodvolymen och det påverkar hela kroppens förmåga att göra sig av med giftämnen.

Nu ska Ida och jag ha semester i tre veckor men bloggen fortsätter med en genomgång av vårt nya träningsprogram.

Kanske är du intresserad av