Att ta reda på maxpulsen är inte direkt kul, men det är bra att veta, framför allt om man intervalltränar som jag.

Maxpuls

21 juni 2010

21 juni 2010


Ida och jag har blivit försökskaniner! Claus, som mannen på bilden heter, undersöker om det finns något samband mellan bpm och puls under löpning och Ida och jag fick testa att springa till olika takter. Intressant, och riktigt hårt på slutet när rytmen var riktigt snabb och det blev svårt att hänga med.

I sista den omgången höll jag på att kollapsa, men det positiva är att jag nu har fått reda på min maxpuls; 185. Pulsträning är jättebra om man vill gå ner i vikt, läs mer om det här.


HÄLSOEXPERT IDA REGITZE KRAG KOMMENTERAR

Att testa maxpulsen är något som alla som tränar med pulsklocka bör göra. Du kan ta reda på den genom att springa så snabbt du kan, till utmattning, gärna på ett ställe där marken stiger lite. Kom ihåg att värma upp ordentligt först!

Din vilopuls kan du mäta precis när du vaknar på morgonen, vänta dock en liten stund innan du mäter om du blir väckt av en väckarklocka.

Du kan räkna ut dina pulszoner efter följande formel: (Maxpuls - vilopuls) x belastning i % + vilopuls.

Exempel: En person med en vilopuls på 65 och en maxpuls på 185 ska springa sina intervaller på mellan 60 och 70 procent av max, det vill säga att pulsen ska ligga på mellan 137 och 149 slag per minut. Räkna ut så här: (185 - 65) x 60/100 = 137 och (185 - 65) x 70/100 + 65 = 149.

Kanske är du intresserad av