Banan passar bra efter träning.

Jag fyller på snabbt

27 maj 2010

2 juni 2010


Jag har ju lagt in en extra växel i min träning nu med intervallträning… En oväntad och rätt otrevlig konsekvens är att jag efteråt blir lite skakig i kroppen. De första gångerna det hände fattade jag inte vad det var och det var riktigt obehagligt. Nu har jag insett att det handlar om energi och jag anstränger mig för att fylla på så snart som möjligt efter träningen.

Egentligen är jag inte så glad för bananer, men de är praktiska att ha med och slänga i sig efter träningen. Och faktiskt, bara jag äter direkt efter så slipper jag det läskiga skaket.

Det är bra att ladda kroppen med just frukt efter träning, läs mer om det här.


HÄLSOEXPERT IDA REGITZE KRAG KOMMENTERAR

Det är minst lika viktigt att fylla på depåerna inför träningen, annars riskerar man att bli dålig på det sätt som Malin beskriver. Ät något litet 1-1 ½ timme innan träningen, till exempel en bit grovt rågbröd med pålägg, en liten portion havregryn, yoghurt med müsli eller en banan och några nötter. Kom också ihåg att dricka vatten under dagen, och även efter träningen. Fyll snabbt på energi med något som innehåller både proteiner och kolhydrater senast en halvtimme efter träning.

Kanske är du intresserad av