Håll är inte kul - jag får det ofta när jag tränar, men också när jag är ute och går.

Jag får håll

4 maj 2010

5 maj 2010


Aj, aj, aj! På senare tid har jag börjat få håll – både när jag går och när jag springer. Det gör ont och jag förstår inte varför det kommer nu.

Enligt den här artikeln har inte heller forskarna någon säker förklaring till vad det handlar om. Men en sak är säker; det gör ont och det är irriterande.

När jag får håll när jag springer gör jag faktiskt inte som artikeln rekommenderar och sträcker på mig. Istället försöker jag ignorera smärtan, den är ju inte farlig, och efter en stund brukar det gå över helt av sig självt.

HÄLSOEXPERT IDA REGITZE KRAG KOMMENTERAR

Lustigt nog vet man inte riktigt vad som orsakar håll, nej. Det har funnits en hel del teorier om det men i dag tror man framför allt att det kan bero på att ledbanden omkring magsäcken utsätts för sträckningar, vilket är typiskt för löpning. Ett av råden man brukar ge är att värma upp ordentligt innan du börjar träna. Om du har lätt för att få håll kan du pröva att göra några magövningar där du andas in långt ner i magen, också i början av träningspasset. Utöver det kan det vara en bra idé att inte äta för nära inpå träningen, eller att hälla i sig en massa vätska. Ha också som vana att börja träningspasset i ett lugnt tempo.


Hur gör ni när ni får håll?

Kanske är du intresserad av