Små, små, delmål. Här i form av en lyktstolpe...

Ibland blir det tråkigt

4 maj 2010

6 maj 2010


Ok – bara några dagar kvar till jag ska vara med i I FORM-loppet i Köpenhamn. Senare i sommar ska jag springa på hemmaplan (ni också, hoppas jag - läs mer om de svenska loppen här).


Min distans är ju 5 kilometer och det funkar oftast bra att springa, men ibland blir det lite långtråkigt. Jag försöker variera mina rundor så att jag inte springer samma alltid och så har jag börjat leka lite med tempot också. Jag siktar till exempel in mig på en buske eller lyktstolpe längsmed vägen och springer så snabbt jag kan mot den, och sen går jag tillbaka till vanligt löptempo igen (alltså den fart jag kan hålla utan problem under hela rundan).

I den här artikeln kan vi läsa om hur viktigt det är att ha små delmål och det är jag den första att skriva under på.

HÄLSOEXPERT IDA REGITZE KRAG KOMMENTERAR

Vissa dagar känner man inte för att träna, men det är i alla fall min erfarenhet att i 99 % av fallen känns det bra när man väl kommer iväg. En sak som brukar hjälpa till att göra det till en bra upplevelse är att ha någon att träna tillsammans med. Mina kompisar på träningen hjälper till att peppa mig om jag har en dålig dag och det fungerar verkligen.


Om du har dagar då du verkligen inte känner för att träna kan du prova att springa en annan runda än du brukar, alternativt en kortare. Du kan också testa någon ny träningsform, till exempel boxning, spinning eller ta en runda på badhuset med efterföljande bastu. Det viktigaste är att du kommer ut gör gör något, det ger ju trots allt mest energi i slutänden.


Här finns en del tips på hur vi varierar löpningen - någon som har fler goda idéer?

Kanske är du intresserad av