Det var jättesvårt att hitta rätt tempo för spurterna!

Hårt!

20 maj 2010

20 maj 2010


Ok, intervallträning var betydligt hårdare än vad jag hade förväntat mig!

Ida gav mig ju instruktioner på hur jag ska löpa mina intervaller i går och på kvällen testade jag. Det svåraste var att hitta rätt högsta-tempo i intervallerna. I det första setet var jag för överambitiös och fick bryta, men i den andra omgången tog jag det lite lugnare och då gick det bättre – men det var fortfarande hårt!

Det mest positiva med gårdagens träning var att jag inte kände något av mitt onda knä, vilan gjorde alltså susen!

Två gånger i veckan ska jag köra min intervallträning nu. Främst är det för att jag vill få bättre kondition men tydligen förbränner man en farlig massa extrakalorier på det här, läs den här artikeln – ni kommer bli förvånade!

HÄLSOEXPERT IDA REGITZE KRAG KOMMENTERAR

Det krävs ett träningspass innan man hittar vilket tempo som passar. Nästa steg är att vi ska försöka träna med en pulsklocka. Det är lättare att springa intervaller när man har konkreta pulszoner att hålla sig inom. Att använda en pulsklocka är också ett bra sätt att lära sig sitt tempo om man inte är en speciellt rutinerad löpare. En bra pulsklocka för nybörjare behöver inte kunna så mycket mer än att ta tid, pipa vid början och slutet av intervallerna och, förstås, visa pulsen.

Kanske är du intresserad av