Godiset får stå högst upp i skåpet.

Dags för godis

20 maj 2010

21 maj 2010


Hurra nu är det fredag! Den sista veckodagen är ju också den dag då jag tillåter mig själv att äta godis och det tänker jag göra i kväll.

Att begränsa godisätandet till en gång i veckan fungerar bra för mig; totalförbud får motsatt effekt. Ett problem jag har med godis är att om jag börjar äta så är det svårt att sluta. Tänk vad bra det hade varit om jag hade kunnat äta några bitar och nöja mig med det. Istället sätter jag i mig en hel påse och mår ofta lite illa efteråt. Dessutom: äter jag godis en dag är det lätt hänt att jag fortsätter nästa…

Jag försöker omprogramera mig själv. Jag har börjat med att ha godis hemma, även de dagar då jag inte äter det. Bara för att det finns där behöver det ju inte betyda att man ska äta det…

Det går faktiskt ganska bra, men jag för säkerhets skull låter jag det stå allra högst upp i skafferiet.

Känner ni igen er i kampen mot sötsuget? Läs då den här artikeln!

HÄLSOEXPERT IDA REGITZE KRAG KOMMENTERAR

Om du känner av sötsuget de dagar då du inte äter godis är här några avledningsmanövrar som du kan testa:

  • Att borsta tänderna kan vara effektivt. Om det inte hjälper har du i alla fall gjort något bra för tänderna.
  • Gör en god smoothie.
  • Ta en skiva rostat rågbröd med lite sockerfri marmelad på.
  • Ät en liten portion yoghurt med russin, nötter, dadlar eller torkad frukt.
  • Ät en riktigt starkt kryddad måltid.


Någon annan som har några tips?

Kanske är du intresserad av