Visst är det lite bökigt att ta med ryggsäcken, men det är det värt!

Dags att träna igen

18 maj 2010

19 maj 2010


Efter en veckas vila är det dags att börja träna igen, håll tummarna för att mitt knä inte krånglar (ni som har missat – jag fick ont knäet förra veckan och tog en paus från träningen, läs mer om det här).

Jag har verkligen saknat träningen, för visst är det så att man blir lite beroende av den. Enligt den här artikeln kan man bli både trött och sur av att hoppa över träningen och framför allt har jag känt av att min generella energinivå inte har varit riktigt på topp.

Men till hundra procent litar jag fortfarande inte på mig själv när det gäller att komma iväg till träningen så ryggsäcken får komma med mig till jobb. Om jag sticker hem om efter jobb vet jag att risken är alltför överhängande att jag ramlar ner i soffan och fastnar där…

I dag ska jag börja med intervallträning enligt Idas upplägg nedan – återkommer med en rapport!

HÄLSOEXPERT IDA REGITZE KRAG KOMMENTERAR:

Att gå direkt till träningen efter jobbet är helt klart bäst! Alla vet vi väl hur svårt det kan vara att komma iväg igen när man väl är hemma efter en lång dag...


Nu har vi haft en liten paus i träningen så jag tror att Malin kommer uppleva ett stort energiöverskott när hon tränar i dag och förhoppningsvis märker hon inte av något av irritationen i knäet.


Vi börjar lugnt med intervallerna. Först ska Malin värma upp i 10 minuter med lätt löpning så hon blir varm i kroppen. Sedan ska hon göra två intervallset enligt 1 min -1,5 min - 2 min -1,5 min -1 min, med en minuts lugn jogg mellan varje intervall. Efter den första serien ska hon ta en paus på cirka 5 minuter och sedan upprepa serien en gång.

Kanske är du intresserad av