20 minuter klarar alla att distrahera sig, en djupdykning i datorn funkar till exempel bra för mig.

20 minuter

25 juni 2010

25 juni 2010


Nu är det sommar och jag vet inte hur det är med er, men när det är varmt och klibbigt ute tappar jag aptiten. Det är farligt, för det leder ju obönhörligen till att blodsockret störtdyker titt som tätt.

Jag har dock kommit på en sak med mig själv och det är ett knep som kanske fler skulle kunna ha nytta av. Om jag är akut sockersugen (för det är ju konsekvensen när man inte har ätit ordentligt) så tvingar jag i mig något litet och nyttigt. Det kan vara ett äpple eller några mandlar, bara det inte är skräp. Sedan väntar jag i ungefär 20 minuter.

99 gånger av 100 försvinner sockersuget efter en stund, men det gäller att vänta. Det funkar inte om jag äter och sedan direkt tänker ”jag är fortfarande sugen”.

HÄLSOEXPERT IDA REGITZE KRAG KOMMENTERAR

Du ska absolut inte hoppa över mellanmålen bara för att det är varmt - skärpning! Lägg in en påminnelse i telefonen, mejlen eller be en kollega att påminna dig - vad som helst, bara det funkar. Man ska inte behöva gå och vänta på att bli vrålhungrig för att kunna äta ett äpple, en bit knäckebröd eller en handfull mandlar. Framför allt de dagar då du tränar är det extra viktigt att du fyller på med energi timmarna före så att du inte blir dålig. Dessutom får du mer ut av din träning om du äter ordentligt först. Kom också ihåg att dricka ordentligt med vatten under dagen.

Ha en härlig midsommar!

Kanske är du intresserad av