Tallrik med lax, avokado och citroner.

Så ska du äta 5 dagar före ett lopp

På dag 5 innan ett stort lopp ska du äta fisk, eftersom fet fisk hjälper din återhämtning och stärker dina leder och senor.

28 april 2016 av Martin Kreutzer

Ät fet fisk varje dag

Satsa på fet fisk. Omega-3-fettsyrorna i fet fisk hjälper kroppen att motverka inflammationer i leder och senor, så du är maximalt återhämtad på själva dagen.

Håll fortfarande fast vid din vanliga träningsrytm. Kroppen mår bäst av att vara kvar i sitt vanliga träningsflow.Är du van vid att springa intervaller den här dagen så gör det även idag. Men nöj dig med hälften av din vanliga träningsdos.

Så ska du äta 5 dagar före ett lopp

  • Frukost: Gör en smoothie på 1 banan, 200 gram bär, lite äppeljuice,
    1 dl skyr och 10–12 cashewnötter. Drick en stor kopp te.
  • Förmiddag: En avokado, lite keso och en skiva knäckebröd. Drick 2 dl vätska.
  • Lunch: Som lunchen ”6 dagar innan”. Eller en grov sallad med 40–50 gram torkade bönor och ett par skedar dressing med olja i. Drick ett stort glas vatten (minst 3 dl).
  • Eftermiddag: Ät en banan + en hemlagad energibar. Drick 2 dl vätska.
  • Kväll: Ugnsbakad lax med ett par hundra gram stekta/grillade grönsaker till. Komplettera med ett par skivor grovt bröd. Drick ett stort glas vatten (minst 3 dl) til.
  • Sen kväll: Som sen kväll-måltiden ”6 dagar innan”. Alternativt en skiva knäckebröd med 2–3 skivor mager hårdost på. Drick en stor kopp örtte.

Testa din mage i förväg

Rödbetsjuice ökar din uthållighet. Har du planer på att utnyttja detta under loppet, så kom ihåg att testa om din mage gillar det. En optimal dos är en halv liter rödbetsjuice eller en liten shot. Har du planer på andra energidrycker eller geler, så kolla även av dem på förhand.

Kanske är du intresserad av