Ingefära mot vit bakgrund.

Så ska du äta 3 dagar före ett lopp

Tre dagar före ditt lopp ska du fokusera på ditt immunförsvar och äta en kost som är rik på antioxidanter.

28 april 2016 av Martin Kreutzer

Hjälp ditt immunförsvar

Immunförsvaret kan göra en djupdykning när träningspressen minskar. Därför är det extra viktigt att du de sista dagarna innan loppet hjälper ditt immunförsvar genom att äta en kost rik på antioxidanter. 

Proppa dig full med bär, citrusfrukter, ingefära och kål i alla varianter – ju mer, desto bättre!

Så ska du äta 3 dagar före ett lopp

  • Frukost: Omelett på 3 ägg och en stor näve spenatblad. Toppa med små bitar rökt lax. Ät en halv skiva rågbröd med honung och lite grovhackad ingefära. Ät 100–150 gram småskuren frukt till och drick en stor kopp te.

  • Förmiddag: Ät en hemlagad energibar. Drick 2 dl vätska.
  • Lunch: En grov sallad på 1 dl kokt quinoa, 200 gram snacksgrönsaker, en kycklingfilé i tärningar och 2 msk pesto. Drick 2 dl vatten.
  • Eftermiddag: En rågbrödsmacka med ost. Drick 2 dl vatten.

  • Kväll: Laga en stor portion rödkålssallad med apelsin och nötter. Ät 200 gram fiskbiffar (med lax) och lite rapsoljebaserad remoulad-sås till. Drick ett stort glas vatten (minst 3 dl) till maten.

  • Sen kväll: Havregrynsgröt med mandlar, russin och mjölk.

Kanske är du intresserad av