Två kvinnor i omklädningsrummet efter träning.
© iStock

Så bra är det att äta kolhydrater efter träning

Kroppen är faktiskt rätt svag efter ett träningspass. Men du kan snabbt göra den stark igen. Kolla här!

20 februari 2017 av Anja Bruneskjold

Forskning visar att kroppen är som svagast och immunförsvaret som sämst efter ett hårt träningspass. Därför är det viktigt att du så snabbt som möjligt skyndar dig att ge kroppen den energi som den har behov av. 

Det råder inga tvivel om att träning har tusentals fördelar när det kommer till sjukdomar och andra besvär. Men eftersom kroppen är extra utsatt för att bli sjuk direkt efter ett hårt träningspass, där kroppen har pressats mer än vanligt, är det viktigt vad du stoppar i dig efteråt. Kroppen har nämligen en tendens att bli stressad efter träning och det försämrar immunförsvarets funktion. 

Det handlar alltså om att ge kroppen snabb energi – det vill säga kolhydrater. På det viset kommer kroppen snabbt på rätt köl igen, och blir mycket mer motståndskraftig mot sjukdomar och annat som kommer utifrån.

Det betyder inte att du ska låta bli att träna. Det är bevisat att konditionsträning och hård styrketräning skyddar dig mot sjukdomar som cancer, diabetes, depression och ger en friskare hjärna. Bara för att nämna några fördelar med motion. Det gäller bara att se till att fylla kroppen med rätt saker direkt efter träning, så att immunförsvaret hålls intakt.

Vet du vad som händer i kroppen när du undviker kolhydrater? Gör inte det!

Lycka till!

Ge din kropp de bästa förutsättningarna under hårda träningspass. Få ett läckert träningsset från Kari Traa till ett MYCKET rabatterat pris här.  

Kanske är du intresserad av