Kvinna tittar ner, tränar inte

Så äter du på dagar utan träning

På dagar när du inte tränar ska du hålla igen lite på kolhydraterna och ha ett lägre kaloriintag än på dina träningsdagar.

1 april 2016 av Martin Kreutzer

Fokus på dagen utan träning

Jämfört med en typisk träningsdag ska ditt kaloriintag på en träningsfri dag ligga cirka 500 kcal lägre. Lättaste sättet är att minska på stärkelserika källor som bröd, ris, pasta och potatis, för deras många kolhydrater är primärt viktiga som muskelbränsle på träningsdagarna.

Så ska du äta

  • Frukost
    Starta dagen med en grön smoothie. Grönkål, äpple, cashewnötter, skyr, ingefära och lite citron mixade till en smaskig blandning som verkligen sparkar igång en härlig vecka.
  • Förmiddag
    Bygg en liten bro fram till lunch genom att äta en avokado.
  • Lunch
    Brukar du göra matlåda eller har du en personalmatsal på jobbet? Om svaret är matlåda så gör en riktigt god som t ex en rågbrödssandwich med två skivor grovt rågbröd, lite majonnäs och skivor av rökt fisk och avokado.
  • Eftermiddag
    Stabilisera din energi med ett strategiskt placerat mellanmål. Det ska infalla innan blodsockret dalar och sötsuget gör sig gällande. Ett bra val är grovt knäckebröd med keso och lite snacksgrönt till.
  • Kväll
    En wokrätt med 100 g marinerat nötkött i tärningar och 300 g grönsaker steks i olivolja. Koka antingen 25–30 g fullkornsnudlar till, eller ät en skiva grovt bröd. Mer stärkelse behöver du inte på en dag utan träning.

...

I FORM rekommenderar

Får du i dig för många kalorier under dagen? På I FORM Kostdagbok hittar du inspiration till kalorisnåla recept och du får snabbt en bra förståelse för din kost och ditt kaloriintag.

Testa I FORM Kostdagbok gratis i 5 dagar

Kanske är du intresserad av