Ät dig till bättre uthållighet

Satsa på rätt kost och få bättre uthållighet.

26 augusti 2015 av Irene Brøndum

Det är bra att ge musklerna rätt mat före och efter träning - då kan du prestera mer.

5 råvaror som förbättrar din uthållighet

  • Kaffe Kaffe innehåller koffein som ökar uthålligheten. Du orkar fler repetitioner, kan träna längre tid och blir snabbare efter koffeinintag. Främst för att koffein underlättar för det centrala nervsystemet att skicka signaler till musklerna. Dessutom förbättrar koffeinet förmågan att förbränna fett och gör dig mindre känslig för muskelsmärtor.

  • Vatten Det är viktigt att dricka rikligt med vätska när du tränar. Annars kan uttorkning minska både din prestationsförmåga och muskelstyrka. Tränar du intensivt men inte längre än en timme, fungerar vatten alldeles utmärkt som energidryck.

  • Mandlar Mandlar har ett naturligt högt innehåll av magnesium som är grundläggande för att musklerna ska kunna skicka nervsignaler till varandra. Brist på magnesium visar sig som muskeltrötthet. Som en extra bonus tas inte mandlarnas kalorier upp i kroppen på grund av deras höga innehåll av kostfibrer och grova struktur. Mandlar ökar dessutom mättnadskänslan och sätter fart på fettförbränningen, så det blir lättare att gå ner i vikt och därmed tona musklerna snabbare.

  • Chokladmjölk Mjölken innehåller protein som byggs in i dina muskler, och sockret bidrar med kolhydrater som ger en ökad insulinutsöndring. Insulinet stimulerar musklerna så att de tar upp aminosyror från mjölken.

  • Rödbetor Rödbetor minskar ditt syrebehov och ökar din prestationsförmåga. Cyklister blir 2,8 procent snabbare efter ett glas helt vanlig rödbetsjuice, visar forskning. Effekten beror på rödbetornas innehåll av nitrat. Nitrat utvidgar blodkärlen och minskar blodtrycket. Samtidigt påverkas muskelvävnaden, så att musklerna inte behöver lika mycket syre under träningen.

Kanske är du intresserad av