MYT: Vegetarianer är svagare än köttätare

Har idrottare som äter vegetarisk kost lika bra kondition och styrka som de som äter kött?

8 januari 2017 av Jesper U. Larsen / Aktiv Traning

Om du trodde att du måste äta en massa proteinrikt kött för att bli stor och stark, så kanske den här nya studien kan få dig på andra tankar.

Forskarna bakom studien testade 70 uthållighetsidrottare och kom fram till att vegetarianerna utan problem kunde mäta sig med köttätarna, både när det gällde kondition och styrka.

Förvånansvärt starka vegetarianer

27 vegetarianer och 43 köttätare deltog i studien. För att undersöka idrottarnas kondition fick de genomföra ett test på löpband, och det visade att vegetarianerna faktiskt hade bättre maximal syreupptagningsförmåga (VO2-max) än köttätarna. Skillnaden var störst bland kvinnorna, där vegetarianerna hade 13 procent högre maximal syreupptagningsförmåga än de köttätande kvinnorna.

Mest överraskande blev dock forskarna av att muskelstyrkan hos vegetarianerna (mätt i leg extensions) var helt i nivå med köttätarnas.

Vegetarisk kost är bra

På senare år har forskning visat att rött kött – dvs. kött från fyrbenta djur som kor, grisar och får – ökar risken för att drabbas av cancer.

Det har gjort att många valt att minska på köttkonsumtionen, medan andra gått all-in och blivit vegetarianer på heltid. En vanlig undran har dock varit hur vegetarisk kost påverkar träningen, och särskilt möjligheten att bygga större och starkare muskler.

Det kan också vara en utmaning att få i sig tillräckligt med protein utan kött. Väljer man rätt bland alla nyttiga, gröna proteinkällor och bland ägg- och mejeriprodukter, så behöver det dock inte vara något problem – det visar bl.a. den här nya studien.

Kanske är du intresserad av