Quinoa ger musklerna bränsle

Quinoa innehåller den sortens kolhydrater som du behöver efter träning. När vi tränar tömmer vi långsamt musklerna på kolhydrater. Förser du kroppen med nya kolhydrater från till exempel quinoa, lagras de i musklerna – redo för nästa pass.

17 mars 2015 av Martin Kreutzer

Så får du ut maximalt av quinoa

Det gäller att ösa in kolhydrater direkt efter träning, för då lagrar du kolhydraterna snabbast. 100 gram quinoa är en lagom mängd som kroppen har behov av efter träning.

Andra kolhydratkällor

Rågbröd, fullkornspasta, potatis och banan är också fina kolhydratkällor. Med quinoa får du dock mest återhämtning för pengarna, för quinoa innehåller även proteiner, nyttiga fettsyror, vitaminer och mineraler.

Vilken träning är det bra för?

Du behöver mest kolhydrater om du tränar högintensivt – exempelvis 10 kilometer löpning med hög puls – eller om du har tränat i lugnt tempo under lång tid - mer än två timmar. Det kan exempelvis vara en lugn, lång löptur inför ett maraton. Lugna, korta träningspass ger däremot inget större behov av extra kolhydrater.

Ju oftare du tränar, desto viktigare är det att få i kolhydrater i kroppen igen. Tränar du minst fyra gånger i veckan är det nästan omöjligt med tillräcklig återhämtning, om du inte ser till att få i dig tillräckligt med kolhydratrik mat efter träning.

Bästa tajmingen

Efter träning

Kanske är du intresserad av