Kaffe piggar upp och gör dig uthålligare.

Kaffe gör dig uthålligare

Kaffe innehåller koffein som har en uppiggande effekt. Samma effekt som din hjärna får, får faktiskt hela kroppen så drick gärna en kopp kaffe när du behöver extra energi till träningen.

20 mars 2015 av Martin Kreutzer

Så får du maximalt av ditt kaffe

Om du dricker 2–3 koppar halvstarkt kaffe, direkt före träning eller tävling, gör koffeinet dig uthålligare. Mer konkret blir du 1–1,5 procent uthålligare och bättre på att pressa dig själv, visar studier. Det låter kanske inte så mycket, men räcker för att vässa prestationsförmågan en aning.

Dricker du mycket kaffe är det bra att pausa veckan innan du vill ha effekten. Men detta gäller inte om du "bara" dricker kaffe för att piggna till och tänka klarare.

Andra koffeinkällor

Coca-Cola och energidrycker som Red Bull innehåller koffein, men du behöver dricka hela ¾–1 liter (upp till fyra burkar) för att få samma effekt som från tre koppar kaffe.

Vilken träning är det bra för?

Långdistanslöpning som halvmaraton och maraton kräver oändligt många, tuffa och långa träningsrundor och på alla distanser kan du få en hjälpande hand av kaffets koffein.

Jobbar du hårt för att förbättra din kondition med till exempel spinning, eller styrketränar du, ger en stark espresso också ny energi till träningen.

Bästa tajmingen

Före träning.

Kanske är du intresserad av