Tränar jag bättre med kosttillskott?

Jag tränar 8–10 timmar i veckan; löpning, simning, cykling och styrketräning. Jag äter nyttigt, men kan jag bli ännu bättre om jag äter kosttillskott?

19 juni 2016 av I FORM

Du behöver inga kosttillskott. Allt du behöver få i dig kan du få via kosten, även om du tränar mycket ambitiöst.

Vid en så hög träningsdos som din är det dock bra att hålla koll på att kosten verkligen är allsidig för att du ska kunna ge din kropp optimala förutsättningar för träningen.

Nedan ser du vad du ska tänka lite extra på. Om du vill vara helt säker på att din kost är optimal kan du ta kontakt med en dietist.

Olika typer av kosttillskott

Om du vill komplettera kosten med kosttillskott ska du titta efter följande ämnen. Som du ser kan du även få i dig det mesta via din vanliga kost.

D-vitamin

betyder mycket för immunförsvaret, skelett­et och musklernas funktion. Det är därför en viktig komponent om du ska prestera. Ät mycket ägg, makrill och annan fet fisk.

Omega-3

är extra nyttigt för träningsfreaks. Fettsyrorna kan lindra en del av de inflammations­till­stånd som hård träning kan leda till och därför motverka skador.

Kalium och magnesium

är salter som du kan få brist på om du svettas mycket. Gröna bladgrönsaker, nötter och bananer fyller på förråden.

Järn

ingår bland annat i produktionen av röda blod­kroppar som transporterar syre i kroppen – och är viktigt för uthållig­heten. Rött kött har mycket järn.

Kanske är du intresserad av