Om du äter för lite kolhydrater riskerar du att det går ut över din träningsenergi.

E-carbs - hemligheten bakom succéen

Lär dig logiken bakom e-carb-metoden.

30 oktober 2012 av I FORM

Omelett till frukost och lax med broccoli till lunch. Det är jättesund och smal kost under millenniets första årtionde. Och 2012 går det helt i linje med den senaste forskningen som säger att den innehåller få kolhydrater från bröd, spannmål, gryn, ris, frukt och pasta, som i stora mängder kan vara fettbildande och ge instabilt blodsocker, som kan orsaka livsstilssjukdomar.

Men, men, men ... för kvinnor som tränar mycket kan en sådan kost vara en stor utmaning. När man lever på ett fåtal kolhydrater går det för de flesta ut över lusten och energin att träna.

Trötta ben och dåligt humör

Benen känns tunga och slöa och humöret sjunker. Kroppen saknar helt enkelt kolhydraterna som har en enastående förmåga att ge snabb och effektiv energi till arbetande muskler. När kroppen tvingas arbeta utan kolhydrater och i stället måste använda fett som bränsle kostar det cirka 5 procent extra syre och det kan märkas på krafterna.

Som tur är kan detta kolhydratdilemma lösas. I FORMs kost- och träningsexpert Martin Kreutzer har utvecklat en helt ny metod, nämlige n Exercise Carbs (eller träningskolhydrater). Metoden handlar om att äta kolhydrater när de gör nytta för din energi och att undvika dem när de är mindre bra för din vikt och hälsa.

Hemligheten stavas tajming

– Hemligheten är att tajma kolhydraterna på rätt sätt. Kvinnor som tränar behöver kolhydrater för att få optimal energi att göra en insats, men de ska ätas i samband med träning. Om man gör det kommer kolhydraterna att förbrännas och påverkar därför inte blodsockret negativt, berättar Martin Kreutzer.

Han betonar dock att träning inte ger kvinnor carte blanche att äta kolhydrater hela tiden.

– Kolhydrater kan också vara fettbildande och dåligt för blodsockret i en kropp som tränar mycket – om de äts lång tid innan de kommer att förbrännas under träning. Därför är det viktigt att också kvinnor som tränar är försiktiga med kolhydrater när de INTE tränar, säger han.

Kanske är du intresserad av