Du blir garanterat snabbare av den här juicen

Dopa dig naturligt. Du kan hoppa över alla genvägar och springa markant snabbare, om du dricker den här sunda och lovliga drycken innan nästa löprunda.

14 januari 2016

Skulle du vilja kunna springa fortare utan att behöva träna extra?

Om svaret är ja, ska du dricka rödbetsjuice innan du springer nästa gång. Forskning visar nämligen att den här mörkröda rotfrukten, utöver att vara fullproppad med antiinflammatoriska ämnen och annat nyttigt, förvandlar dig till en markant snabbare löpare.

Enligt en uppseendeväckande amerikansk studie (länk här) kan rödbetsjuice förbättra din syreupptagningsförmåga med upp till tre procent. Det låter kanske inte som så mycket, men i verkligheten motsvarar det en förbättring på upp till 5 sekunder per kilometer eller nästan en minut på 10 kilometer. Motsvarande förbättring skulle för de flesta löpare kräva flera månaders hård träning.

Förklaringen till rödbetans prestationsfrämjande effekt är att rotfrukten är full med nitrat. I kroppen ombildas nitrat till kväveoxid, ett ämne som gör det lättare att transportera syre till de arbetande muskelcellerna. Och ju bättre kroppen kan ta upp syre, desto kraftfullare blir din inre motor, och ju snabbare kan du därmed springa.

Kanske är du intresserad av