© Istock

Drick inte de här 4 dryckerna innan träning

Vissa drycker är det bäst att låta bli när du ska träna. Dricker du fel kan det nämligen påverka din träning negativt.

9 juni 2016

Det är inte helt likgiltigt vilken slags vätska du dricker innan du ska pressa din kropp. Se här vilka drycker du ska undvika.

Mjölkbaserade drycker

Mjölk innehåller protein, kolhydrater och fett, och då det tar lång tid att smälta så kan du få ont i magen när du t ex springer. Vänta istället med mjölken till efter träning, då dess proteiner och kolhydrater är mycket mer välgörande för din kropp.

Få populär löparklocka från Garmin + 12 nr av I FORM – endast 499:– + 49:50 i porto och exp.

Alkohol

Det här kan verka givet då de flesta förmodligen tränar utan alkohol ändå. Men det räcker med att sippa lite på en cocktail flera timmar före träning, för att det ska kunna påverka din träning. Alkohol både torkar ut och påverkar din balans och beslutsförmåga.

Kolsyrehaltiga drycker

Bubbliga drycker som läsk kan bl a förorsaka uppblåsthet. Därutöver innehåller de salter som drar ut vatten ur kroppens celler och kan göra dig uttorkad. Sockerfri läsk innehåller dessutom sötningsmedlet aspartam som också sägs kunna ge migrän och göra dig yr. Prova istället att dricka kallt, grönt te, som är rikt på antioxidanter.

Sportdrycker

Vissa sportdrycker innehåller socker och inte mycket näring. Det höga sockerinnehållet kan förorsaka ren energinedbrytning senare på dagen. Det kan skapa kaos i ditt hormonella system och vara svårt för kroppen att bearbeta, när den också ska återuppbygga sig efter träning. Drick istället tomatjuice som innehåller kalium och har ett naturligt sockerinnehåll samt är bra för blodtrycket. 

Kanske är du intresserad av