Smågodis i lösvikt

Smågodis i lösvikt är inte bra för dig. Men lite mörk choklad kan göra dig mindre andfådd.

© iStock

Det här godiset gör dig mindre andfådd

Så här kan du skämma bort dig själv och samtidigt förbättra din träning.

6 juli 2016

Nu har du ännu en god anledning att skämma bort dig själv med mörk choklad. Du kan nämligen göra din träning lättare genom att äta lite mörk choklad varje dag, enligt forskare vid London's Kingston University.

Forskarna lät två grupper cyklister äta 40 gram mörk choklad respektive 40 gram vit choklad om dagen.

Efter två veckor visade ett test med 20 minuters måttlig cykling att medan de två grupperna cyklade lika långt, så hade gruppen som hade ätit mörk choklad mer obesvärad andning och färre stånkanden och stönanden än den andra gruppen som ätit vit choklad.

Forskarna förklarar resultatet med att mörk choklad är rik på epicatechin, en flavonoid som finns naturligt i kakaobönor, och som friger nitrogenoxid, som boostar transporten av syre runt i kroppen.

Få en snygg Active Fit löparjacka + 3 nr av I FORM – ENDAST 99:– Klicka här >>

 

Undvik att äta för mycket choklad

40 gram choklad motsvarar lite mindre än en halv Marabou Premium-chokladkaka och ger dig cirka 230 kcal.

För att undvika att försökspersonerna gick upp i vikt av chokladen, så fick de samtidigt ta bort en dessert eller ett snacks från sin kost och vara noga med att inte äta mindre frukt eller grönt.

Forskningen är publicerad i Journal of the International Society of Sports Nutrition.

Kanske är du intresserad av