Löpning, träning, efter träning.

Efter träning har kroppen behov av något extra. 

© iStock

Den här drycken gör dig till en bättre löpare

Med tre ingredienser, som du garanterat har i köket, kan du göra en dryck som förbättrar dina löparprestationer.

17 januari 2017 av Martin Kreutzer

En stor kanna med te, mjölk och socker kan vara det som får dig att springa fortare och hålla ut längre när du tränar eller springer ett lopp. 

Drycken låter kanske inte så sund, men den innehåller faktiskt alla de ämnen som ska till för att hjälpa din kropp med träningen – både före och efter löpturen. Mjölken innehåller de proteiner som hjälper muskelvävnaden att reparera sig efter träning, kolhydraterna från mjölken och sockret fyller på musklernas energidepåer, så det finns något att ta av till nästa träning. Teet förser kroppen med antioxidanter, som verkar antiinflammatoriska och därför hjälper kroppen med återhämtningen. Och dessutom ger både te och mjölk dig lite vätska som du behöver mycket av när du tränar.

Te med mjölk och socker ska ha en del av äran för de stora prestationer som kenyanska löpare har stött för genom åren, för i Kenya och andra delar av Afrika är te med mjölk och socker en favoritdryck för många.


Så gör du teträningsdrycken:

2 dl starkt te

½-1 dl mjölk

1 liten tsk socker

Drick t ex teet till frukost efter löpturen, om du tränar tidigt på morgonen eller som ett litet mellanmål på eftermiddagen eller kvällen.

Andra goda träningsdrycker:

Rödbetsjuice: 1 skalad rödbeta, 1 äpple, 1 skalad apelsin och riven ingefära efter smak.

Äppelvatten: 1 del mineralvatten, 1 del äppeljuice och en nypa salt. 

Kanske är du intresserad av