Kvinna på cykel, träningspass

Ät rätt på dagar med långa träningspass

Det är avgörande att äta rätt när du tränar, särskilt på dagar med långa träningspass.

1 april 2016 av Martin Kreutzer

Fokus efter ett långt träningspass

Det är viktigt att du skapar en bra grund för längre träningspass, som både har syftet att förbränna kalorier och träna din uthållighet. 

Träna ditt långa pass kl.10.30 antingen i form av en timslång löprunda i lugnt tempo, en lång cykeltur eller gå raskt i 10–15 km.

Så ska du äta

  • Frukost kl. 8                                                                                            Omelett på 2–3 ägg med skivad tomat ovanpå. Grönsaksstavar på paprika, blekselleri, morötter, rädisor, blomkålsbuketter och liknande + en halv skiva stenåldersbröd med ost och sylt.
  • Lunch kl. 13
    2 halva skivor rågbröd med skivad avokado och lax. Gärna ihop med en skål grönsallad.
  • Eftermiddag kl. 15
    Skäm bort dig själv med en god bit kaka till en god kopp kaffe + lite färsk frukt eller bär.
  • Kväll kl. 19
    En grov kålsallad med ca 50 g bönor och parmesan (ca 25 g) grovt hyvlad över.

...
Vad består din kost mest av? Fett, proteiner, fibrer eller kolhydrater? 

Använd I FORM Kostdagbok till att få en överblick över din kostsammansättning och se var dina energikällor kommer ifrån.

Prova I FORM Kostdagbok här 

Kanske är du intresserad av