Mörkhårig kvinna i träningskläder stretchar på gymmet.
© iStock

5 tecken på att du äter för lite i förhållande till din träning

Är du säker på att du får i dig tillräckligt med energi? Om du tränar ska du kanske äta ÄNNU mer än du tror.

3 maj 2017 av Anja Bruneskjold

Det kan svårt att äta allt det du behöver få i dig under en dag. Speciellt om du tränar mycket – för då behöver kroppen plötsligt ännu mer energi än den brukar. 

Du äter inte efter träning

Många tror felaktigt att deras träning är förgäves om de äter efter träningen. Men sanningen är att kroppen behöver ny energi igen för att kunna fungera optimalt.

Du är trött hela tiden

Du äter sannolikt för få kalorier under en dag. Kom ihåg att det är viktigt att du får i dig fler kalorier när du tränar än annars. Din trötthet kan också bero på sömnbrist eller stress.

Du är ofta sjuk

Det är verkligen viktigt att du få i dig rikligt med mat, vitaminer och mineraler – speciellt när du tränar. Om du ofta är sjuk är det definitivt dags att se över dina matvanor. Får du tillräckligt med C-vitamin och zink?

Din mens är oregelbunden

Om din menstruation är alltför oregelbunden bör du genast reagera. Det händer ofta om ditt BMI ligger långt under det normala. Men det kan också hända om du är normalviktig. Ofta är den oregelbundna menstruationen ett tecken på att du inte får tillräckligt med näring och därför inte heller har rätt hormonnivåer i kroppen.

Du är “rädd” för att äta

Undviker du att äta när du är hungrig? Och försöker du komma undan situationer där man umgås kring mat? Då är det dags att söka professionell hjälp för att få bukt med ditt osunda förhållande till mat.

Kanske är du intresserad av