Superfood: 6 sunda anledningar att äta quinoa

Quinoafröet är fullt av nyttiga ämnen som stärker kroppen och förebygger sjukdomar. Kolla här varför du ska äta de små runda fröna.

5 juli 2016 av Irene Brøndum

Quinoa är nutidens hetaste superfood. Med sitt höga proteininnehåll, sina många fibrer och sin sunda fettsyreprofil är det lilla fröet en riktig tungviktare inom hälsovärlden. Har du inte hoppat på tåget ännu, ger vi dig nu sex sunda anledningar att kasta dig över inkaindianernas heliga gröda.

Du älskar ditt hjärta
De små runda quinoafröna innehåller lite mer fett än andra grynsorter och veteprodukter som ris och pasta. I gengäld består en stor del av fettsyrorna i quinoa av omega-3-fettsyror, som boostar blodets innehåll av det goda HDL-kolesterolet. Quinoa är dessutom rikt på kostfibrer, som sänker mängden dåligt kolesterol i blodet.

Du är galen i träning
Quinoa är proppfullt med proteiner som återuppbygger dina muskler efter en sväng till gymmet. Därutöver gör de små frönas innehåll av omega-3-fettsyror att ömheten i senor och leder lindras. När du tränar förlorar du dessutom stora mängder magnesium via ditt svett, men endast 100 gram quinoa uppfyller hela
ditt dagsbehov av det viktiga mineralet.

Du är (vardags)vegetarian
Quinoa innehåller dubbelt så mycket protein som ris och korn och har en mycket
bra aminosyreprofil. Det lilla fröet innehåller alla essentiella aminosyror, och det gör quinoa till det optimala valet om du är vegetarian eller om du har hoppat på trenden och blivit flexitarian med massor av köttfria dagar.

Ditt blodvärde är tvåsiffrigt
Innehållet av järn är skyhögt i quinoa. Järn är nödvändigt för oss kvinnor, eftersom vi förlorar en del blod i samband med mensen, och har ett ökat behov
när vi är gravida. Upp emot hälften av alla kvinnor har för låga järndepåer. 100 gram quinoa uppfyller 31 procent av ditt dagsbehov av det viktiga mineralet.

Du vill slippa ballongmage
Quinoa är naturligt fritt från gluten. Det är goda nyheter för de många glutenkänsliga, som får uppblåst mage och problem med matsmältningen när de
äter för mycket gluten.

Du vill ha balanserat blodsocker
Quinoas höga innehåll av proteiner, essentiella fettsyror och kostfibrer gör att quinoa bara får ditt blodsocker att stiga lite jämfört med om du åt bröd, ris eller
potatis. Dessutom håller det sig stabilt länge så du inte drabbas av sötsug och
stoppar händerna i kakburken.

Kanske är du intresserad av