Gurkmeja och ingefära

Sänk kolesterolvärdet med den här supermaten

Vi talar alltmer om olika typer av superfood, som är bra för hälsan och förebygger sjukdomar. Men visste du att den här roten, som tillhör familjen ingefära, bland annat kan sänka ditt kolesterolvärde och bl a används vid behandling av reumatism?

25 februari 2016 av Julie-Elsebeth Crone Johannesen

Superfoods är en gemensam benämning för råvaror som innehåller vitaminer, antioxidanter eller liknande i så hög grad att de har en starkt positiv inverkan på vår hälsa. Kända superfoods inkluderar bland annat blåbär, avokado, vitlök, valnötter och ingefära – men nu har även en släkting till ingefära kvalat in på listan. 

Kom igång och träna med ett snyggt träningsset! Få topp och tights + 3 nr av I FORM för endast 99:–

Gurkmeja som superfood

Många av oss känner igen gurkmeja som det pulver som ger färg åt curry, men gurkmejan är mycket mer än det. På utsidan liknar gurkmejeroten ingefära, men på insidan har den en stark gul färg. Det är curcumin, som är en kraftfull antioxidant, som ger roten dess gula färg. Tittar man på hjärt-kärlsjukdomar verkar gurkmeja blodförtunnande, antikoagulerande och kolesterolsänkande, och att införliva gurkmeja i kosten är därför en bra idé. 

Gurkmeja har en stark antiinflammatorisk effekt och kan därför användas till behandling av diverse inflammationstillstånd och reumatiska sjukdomar. Därutöver boostar roten gallblåsans utsöndring av galla och har därför en positiv effekt på matsmältningen. 

Det kan alltså löna sig att lära känna den här snabbverkande superråvaran och stärka hälsan på köpet. Gurkmeja kan både köpas som pulver och som en hel rot och kan användas i diverse juicer, smoothies, wokrätter eller i en smakrik hummus.

Kanske är du intresserad av