... är inte längre ett måste i din sunda kost, eftersom bärens antioxidanter inte tas upp av kroppen. Du får mer hälsa för pengarna med säsongens frukt och grönt

Så får du ut mest av blåbär

Det finns många hälsofördelar med att äta blåbär. Här kan du läsa mer om de små hälsobomberna och hur många du egentligen ska äta samt få inspiration via goda recept.

21 juli 2016 av I FORM

Få maxeffekt av blåbären

  • Ät så här mycket
    Cirka 20 gram frystorkade blåbär eller 1½ dl färska vilda blåbär per dag.

  • Så här får du tag i dem
    Vilda blåbär finns från juli till september vid norska granar, på Jyllands hedar, mellan Smålands träd och i de finska skogarna. Några butiker har frysta nordiska blåbär (Vaccinium myrtillus) i sina frys­diskar året runt.

  • Använd dem så här
    Du får mest nytta av blåbären när du äter dem precis som de är, direkt ur korgen - eller smaskar i dig dem hela med mjölk, lägger dem i gröt och yoghurt, smoothie och sallad. Ju mer du värmer upp blåbären, desto färre antocyaniner och vitaminer kommer de att ha kvar. När du inte orkar proppa i dig mer färska bär kan du frysa in resten och äta i vinter. När du fryser in bären stoppar du nerbrytningen av vitaminer och antioxidanter, och de frysta blåbären är därför i stort sett lika nyttiga som de färska.

  • Andra källor till antocyaniner

    Vinbär, aubergine, hallon, röd­kål, plommon, björnbär, blå druvor och jordgubbar. De olika frukterna och bären innehåller olika former av antocyaniner, fenoler och fibrer och därför är det bra att äta dem allihopa varierat. För att få maximal effekt ska du vara noga med att få i dig antocyaniner varje dag. Studier visar att man har ett mycket högt innehåll av antocyaniner i blodet ungefär en timme efter att man druckit blåbärsaft, men att det är borta igen efter cirka 10 timmar.

Kanske är du intresserad av