Kokosskivor

Det finns nästan inget som du inte kan använda kokosskivor till. Du kan ha kokosskivor i alltifrån orientaliska rätter till müsli. De är supersunda och innehåller dubbelt så mycket fiber som riktigt grova bröd.

28 september 2015 av Irene Brøndum

Därför ska du äta kokosskivor

Mycket högt innehåll av kostfibrer. Ända upp till 24 gram per 100 gram kokosskivor. Det är över dubbelt så mycket som i rågbröd!

Såd använder du kokosskivor

Som tillbehör till orientaliska rätter och som snacks, i müsli, bröd, tårtor och sallader, på din yoghurt eller tillsammans med teblad för en läcker och ångande kopp vårsötma.

Så är kokosskivor framställda

Kokosskivor är torkade och ibland rostade flingor av kokosnötens fruktkött.

Du kan enkelt själv göra kokosskivor: Baka kokosköttet i ugnen i 30 minuter. När det kallnat river du köttet i långa, tunna strimlor som sedan gräddas tills de är gyllenbruna. Strö even­tuellt lite salt över flingorna.

Det ska du hålla koll på när du köper kokosskivor

Om du inte har lust att göra kokosskivor själv kan du köpa dem i de flesta större livsmedelsaffärer och hälsokost­butiker.

Var uppmärksam på om skivorna är rostade med mycket salt och socker. Välj äkta vara utan några tillsatser.

Kanske är du intresserad av