Kokosolja

Stek din mat i kokosolja så sänker du risken att drabbas av hjärt-kärl-sjukdomar.

28 september 2015 av Irene Brøndum

Kokosolja - därför ska du använda den

Kokosolja består i huvudsak av mättade fettsyror. Sammansättningen av fettsyror kan höja ditt kolesterolvärde.

Men det är både det dåliga och det goda kolesterolet som ökar när du äter kokosolja. Jämfört med när du äter smör, margarin eller ljusa kolhydrater så kan risken för hjärt- kärlsjuk­domar faktiskt minska när du äter kokosolja.

Kokosolja är inte lika nyttigt som olivolja eller raps­olja om du använder den till vanlig stekning. Om du däremot ska steka på hög värme är kokosoljan bättre eftersom den tål de höga temperaturerna bättre.

En del av det mättade fettet i kokosoljan har en fördelaktig kemisk sammansättning. En dansk studie har visat att en kost som är rik på medellånga fettsyror (som i kokosolja) motverkar tecken på för tidigt åldrande hos möss. Exempelvis fick mössen tillbaka sin hörsel. De medellånga fettsyrorna har i laboratoriecellförsök också visat sig vara bra för immunförsvaret.

Kokosolja - så använder du den

Använd kokosolja när du poppar poppa popcorn, när du steker in­gredienser i orientaliska rätter och när du behöver smörja din vintertorra hud.

Kokosolja - så är den framställd

Oljan pressas ut ur kokosnötternas torkade frövita. Kokosoljans smältpunkt gör den flytande i tro­pikerna, men fast på våra nordliga breddgrader.

Kokosolja - det ska du hålla koll på när du handlar

Köp klar och oraffinerad kokosolja med lätt söt kokossmak om den ska användas för matlagning.

Kanske är du intresserad av