Kokosflingor

När du äter kokosflingor äter du low carb på det feta sättet, samtidigt som du helt undviker gluten och därför är extra snäll mot din mage.

28 september 2015 av Irene Brøndum

Därför ska du äta kokosflingor

Kokosflingorär inte kalorisnålt utan innehåller cirka 50 procent fett. Men det är naturligt glutenfritt och därmed skonsamt för de flesta magar.

Så använder du kokosflingor

Kokosflingor är bra för LCHF-anhängare eftersom det innehåller väldigt lite kolhydrater. Lägg det i gröt, godis, glu­ten­fria bullar och tårtor eller piffa upp din frukost med det.

Du kan fräscha upp kokosflingorna genom att hälla lite kokande vatten över det och låta det dra i ett par timmar.

I vanliga recept kan du ersätta cirka 30 procent av mjölet med kokosflingor om du också tillsätter extra vätska. Kokosflingor har lång hållbarhet eftersom fettets sammansättning gör att det inte härsknar så lätt.

Så är kokosflingor framställda

Saften pressas ur mogen kokos­massa som sedan ugnstorkas och finfördelas för att bli kokosflingor, eller riven kokos som det också kallas.

Det ska du hålla koll på när du köper kokosflingor

Kontrollera att du inte köper kokosfibermjöl eller fint kokosmjöl. Det är nämligen inte samma sak.

Kanske är du intresserad av