Kombucha, te, fermenterat.

Kombuchate är fermenterat te, som är jäst och därför innehåller massor av probiotiska bakterier samt känns lätt kolsyrat.

© iStock

Kombuchate är populärt men är det även nyttigt?

Det trendigaste teet du kan dricka just nu är kombucha, och det finns det hälsosamma skäl till. Du kan även göra det fermenterade teet själv. Se här!

1 mars 2017 av Birgitte Muldbjerg

Jäst te låter kanske inte så gott, men det är det – och dessutom är det nyttigt. Det jästa – eller fermenterade, som det också heter – teet kallas kombuchate och har rötter sedan 2000 år tillbaka i Kina, där drycken närmast varit känd som livselixir. 

Det goda ryktet följde med när kombuchate poppade upp i hälsokretsar för några år sedan: Drycken fick rykte om sig att kunna bota och förebygga i stort sett allt från cancer till njursvikt. Ryktena var så ihållande, speciellt i USA, där drycken varit populär i många år, att amerikanska experter har sett sig tvingade att slå fast att det inte finns några vetenskapliga belägg för alla de sunda effekterna. 

Kombucha har probiotisk effekt

Men kombuchateet innehåller liksom andra fermenterade produkter probiotika, som är mjölksyraproducerande bakterier, som kan främja de goda bakterierna i tarmarna, och kanske är anledningen till att kombuchateet har fått sitt medicinska rykte genom två årtusenden. En sund tarmflora, menar forskarna, kan bland annat bidra till att hålla vikten och stärka immunforsvaret.

Du kan köpa färdigt kombucha e, men du kan också göra det själv, där du odlar den bakteriekultur som ger den probiotiska effekten och den bubbliga smaken.

Gör eget kombuchate

Ingredienser

  • 30 g gröna eller svarta teblad
  • 1 l kokande vatten
  • 150 g ekologiskt rörsocker
  • 1 l kallt vatten
  • Kombucha startkit: 1 dl kombuchate och
  • SCOBY (Symbiotic Culture Of Bacteria and Yeas)

Ev färsk ingefära, blåbär, citron, havtorn, vaniljestång

Dessutom: En glasskål, ostduk eller liknande, patentflaskor, god hygien och tålamod.


Så fermenterar du teet

1. Bryggning: Laga te av tebladen och det kokande vattnet i en ren glasskål. Sila bort tebladen. Lös upp sockret i teet och tillsätt det kalla vattnet. Tillsätt Kombucha-startkitet och SCOBY (kan t ex köpas på nätet). Lägg ostduken över skålen. Blandningen ska nu stå i rumstemperatur – förhållandevis mörkt, men inte tillslutet – i ca 10 dage.

2. Bryggning: Ta upp SCOBY och häll 1 dl kombucha över – spara bägge delarna till nästa gång du ska göra kombucha. Häll teet på patentflaskor och lägg i skivor av ingefära, vaniljstänger, bär eller citronskal – beroende på smak. Stäng flaskorna och låt dem stå i rumstemperatur i en vecka, men kom ihåg att öppna flaskorna en gång per dygn, så att du släpper ut kolsyran.

Det färdiga kombuchateet kan hålla sig i kylskåpet i 2–3 veckor. 

Kanske är du intresserad av