Genomskuret rågbröd på en skärbräda

Rågbröd är både sunt och slankande.

© iStock

Därför ska du äta rågbröd varje dag

Rågbröd stärker ditt immunförsvar. Men det mörka brödet är också bra för vikten.

30 augusti 2016

Om du är en av alla som äter low carb, kan det vara så att du bör göra en justering. Rågbröd är nämligen riktigt bra om du vill boosta immunförsvaret. Det visar ny forskning från Århus universitet.

Men inte nog med det. Forskning visar också att försökspersoner som äter rågbröd till frukost, äter 16 procent mindre under dagen jämfört med personer som inte äter rågbröd.

Det kan vara en av orsakerna till att stora befolkningsstudier slår fast att kvinnor som äter mycket fullkorn både väger mindre och har lägre risk för hjärt-kärlsjukdomar och diabetes än kvinnor som inte äter så mycket fullkornsprodukter.

 

Kom igång och träna med ett snyggt träningsset! Få topp och tights + 3 nr av I FORM för endast 99:–

 

Därför är rågbröd så nyttigt

Förklaringen är att rågbröd innehåller vissa ämnen som heter benzoxazinoider. Dessa ämnen får blodets immunceller att växla upp och angripa bakterier som spelar roll för utvecklingen av bland annat blodproppar och reumatism.

Samtidigt är rågbröd fullt av nyttiga fibrer, som både fyller och mättar. Fibrerna binder nämligen vatten till sig och sväller, så att maten ligger längre tid i magsäcken som sänder signaler till hjärnan om att du är behagligt mätt.

Eftersom rågbröd tar längre tid att baka och dessutom är rikt på enzymet fytas, så finns det också många mineraler i brödet som är lättare för din kropp att ta upp och utnyttja än mineraler i vitt bröd.

Välj det nyttigaste rågbrödet

Vissa rågbröd är nyttigare än andra. Om du vill ha mesta möjliga hälsovaluta för pengarna så välj rågbröd med den högsta halten fullkorn. Det vill säga bröd där råg står högt upp på innehållsförteckningen. Du kan också med fördel välja ett bröd som är nyckelhålsmärkt, då det säkerställer att brödet inte innehåller för mycket salt eller socker. Ditt rågbröd ska helst innehålla minst 8 gram kostfiber per 100 gram.

Du kan lugnt äta ett bröd som är fyllt med frön och kärnor, även om fettinnehållet kan verka högt. En del av de feta fröna och kärnorna tas nämligen inte upp i kroppen.

 

 

Kanske är du intresserad av