Valnötter, en är öppen med en hjärtformad nöt i

Visste du att valnötter är bra både för din sömn och stresströskel?

© iStock

7 sunda anledningar till att äta valnötter

Valnötter boostar hälsan. Läs om alla häftiga bonuseffekter du kan få av valnötter!

14 april 2016 av Karen Lyager Horve

1. Gör dig mer stresstålig

Blodtrycket stiger inte lika mycket hos stressade personer som äter en näve valnötter inemellan, visar forskning. I motsats till andra nötter innehåller valnötter omega-3-fett, och det är det som får äran för detta.

2. Skyddar mot blodproppar

Valnötter innehåller aminosyran L-arginin, som gör insidan av blodkärlen smidigare, så att blodproppar inte kan sätta sig fast. Samtidigt sänker nötterna ditt “onda” LDL-kolesterol, som ökar risken för blodproppar, visar fler än 25 studier.

3. Hjälper dig att somna

Valnötter är en av få matvaror som innehåller det dygnsrytmreglerande hormonet melatonin, som gör dig sömnig.

4. Förebygger diabetes

Äter du valnötter 2-3 gånger i veckan, kan du minska risken för att få typ 2-diabetes med 24 procent, har en amerikansk studie visat.

5. Ger bättre sädesceller

Yngre män får fler och mer seglivade sädesceller som kan simma bättre, när de äter två nävar valnötter varje dag, visar forskning. Förklaringen sägs vara valnötternas innehåll av omega-3.

6. Skyddar mot bröstcancer och prostatacancer

Åtminstone hos möss. Forskarna tror att en kombination av omega-3, E-vitamin och andra goda ämnen i valnötter, dämpar ett hormon som får cancertumörer att växa.

7. Skyddar mot inflammation

– och alla de sjukdomar som det kan föra med sig. Valnötter är fullproppade med anti-inflammatoriska ämnen, inte bara omega-3, utan även en rad särskilt kraftfulla antioxidanter.

Kanske är du intresserad av