Riven pepparrot i en skål. Tomater i bakgrunden.

Pepparrot eldar på både smak och förbränning. 

© iStock

5 sunda skäl till att äta pepparrot

Det finns många goda skäl till att skriva upp pepparrot på inköpslistan. Kolla bland annat in hur pepparrot kan hjälpa dig att hålla en slank linje!

22 november 2016

Pepparrot kallas även för Nordens chili. Den lilla roten kan nämligen både få näsan att rinna och elda på dina vinterrätter, din förbränning och din hälsa.

1) Bra för hjärtat

Undersökningar visar att om man äter riven pepparrot så sänks pulsen. Pepparrot är samtidigt rik på mineralet kalium, som sänker blodtrycket. Så ditt hjärta kommer att älska dig om du piffar upp maten med den klassiska nordiska roten. 

2) Tar udden av förkylningen

Pepparrot är rik på senapsoljor, som rensar bihålorna, och på A- och C-vitamin som stärker ditt immunförsvar. Med pepparrot nära till hands är du alltså redo att bekämpa vinterns virus och bakterier.

3) Ger energi

Det är massor av järn i pepparrot och järn ser till att transportera runt syret i kroppen, så att dina celler därmed fylls med energi. 


4) Håller dig slank

Pepparrot är rik på protein och ämnen som aktiverar din förbränning, så det blir lättare att hålla extrakilona borta från midjan. 

5) Hjälper matsmältningen

Det är massor av kostfibrer i pepparrot och din matsmältning kommer att tacka dig om du är generös med att äta den. 

Så använder du pepparrot

Pepparrot är en krydda som du kan använda till alla rätter där du gärna vill ha en stark, pepparaktig smak. Riv den och använd den i en dressing eller som topping på ett smörrebröd, råbiff, vanlig biff, ångkokta grönsaker, potatismos eller soppa. Den ska inte värmas upp, utan tillsättas till varma rätter innan servering.

Kanske är du intresserad av