Två personer sitter vid middagsbordet.
© Shutterstock

10 sunda råvaror som kan förlänga ditt liv

Så här enkelt får du matvanor som gör att du lever gott och länge.

3 juli 2016 av Irene Brøndum

10 sunda råvaror från Medelhavet

Vitlök

Sänker blodtrycket 

Vitlök innehåller allicin som är ett ämne som sänker blodtrycket. Allicin har även en blodförtunnande och blodproppslösande effekt.

Fullkorn

Guld för förbränningen

Många kommer att tänka på stora lass vit pasta när man säger medelhavskost. Men människor från Kreta åt faktiskt mycket fullkornsbröd, vilket den tidiga forskningen om medelhavskost visar. Hela korn är rika på kostfibrer, folat, magnesium och kalium. Kombinationen förhindrar diabetes, cancer och hjärt- och kärlsjukdomar, samtidigt som matsmältningen går som en klocka.

Olivolja

Förebygger cancer

Olivolja består till 77 procent av enkelomättade fettsyror. En dansk forskargrupp har funnit att ett relativt högt intag av det här medelhavselixiret ger färre fall av cancer, eftersom olivolja hjälper till med att reparera skador på vårt DNA.

Nötter

Minskar risken för diabetes

Byt ut smågodiset mot nötter och mandlar och minska risken för diabetes! Nötter håller blodsockernivån stabil och sänker både blodtryck och mängden fett i blodet och runt midjan. Nötter är kaloririka, men fettet absorberas relativt dåligt i kroppen och är i huvudsak av det sunda, omättade slaget. Nötterna är också rika på protein, vitaminer och mineraler.

Citron

Ökar upptaget av järn

Frukt och speciellt citrusfrukter är rika på C-vitamin, som håller huden hälsosam och hjälper dig att ta upp järn från kosten. Citrusfrukter är också en bra källa till kostfibret pektin. För varje gram pektin vi får i oss, sänker vi vårt LDL-kolesterol (det farliga kolesterolet) med 0,06 mmol/liter.

Baljväxter

Sänker kolesterolet

Bönor och linser är fulla av kostfibrer som sänker ditt kolesterol och håller blodsockernivån stabil. Samtidigt är baljväxterna rika på mättande proteiner som gör det lättare för dig att hålla vikten och även gå ner ett par kilo.

Vin

Sunt för hjärtat

Vin innehåller aktiva substanser som resveratrol och flavonoider, som man under många år trodde var orsaken till att vin är nyttigt i små mängder. Nu tyder ny forskning på att vi faktiskt tar upp en hel del av vinets flavonoider och orsaken kan hittas i koncentrationen av alkohol. Det är välkänt att lågt till måttligt intag av alkohol hänger ihop med 38 procent lägre risk för demens och att måttligt med alkohol är hälsosamt för hjärtat. Anledningen är att ett måttligt intag av alkohol ökar mängden av det goda kolesterolet och minskar effekten av det dåliga kolesterolet.

Örtkryddor

Minskar saltmängden

Färska örtkryddor har långt fler vitaminer, mineraler och antioxidanter än de torkade varianterna. Flitig användning av örtkryddor som smaksättare kan minska behovet av saltkaret eller grädden. Det kommer främst blodtrycket att må bra av. Många av medelhavsländernas örtkryddor som dragon, oregano, basilika och timjan fungerar även slemlösande, ger en fräsch andedräkt och stimulerar matsmältningen.

Fisk och skaldjur

Håller hjärnan alert

Bakom fiskens fjälliga yttre och skaldjurens hårda skal gömmer sig en skatt av viktiga näringsämnen. Fisk och skaldjur är rika på selen och jod och fet fisk är en viktig källa till omega-3-fettsyror och D-vitamintillskott. Omega-3-fettsyrorna EPA och DHA är viktiga för hjärnans funktion. D-vitamin är viktigt för humöret, skelettet, immunförsvaret och för skyddet mot livsstilssjukdomar och cancer. Fisk och skaldjur är perfekta för att hålla vikten, eftersom du får bra och mättande proteiner istället för många kalorier.

Grönsaker

Bra för hjärthälsan

Sydeuropéerna vräker i sig grönsaker och det är förmodligen därför deras kost verkligen gör skillnad för hälsan. Studier visar att för varje hekto grönsaker du äter varje dag, kan du sänka din risk för hjärt-kärlsjukdom med upp till 11 procent. Saftiga solmogna tomater innehåller antioxidanten lykopen, som får det goda kolesterolet att stiga och som håller dina blodkärl intakta.

Kanske är du intresserad av